I allsången når Rihannas låt djupast

”… I just shot a man down/I am a criminal criminal criminal/judge please give me minimal …”

Rihannas rusiga moderna r&b-pop rinner ur de raspiga högtalarna. Två ­revolterande trettonåringar tvingar hela tågvagnen att lyssna till allt som lämnar ­deras mobil­telefoner.

Det är en måndag, någonstans utanför Ängelholm. Håret reser sig på armarna. Ja, det är nästan som att jag hör hur musiken dunsar mellan korrugerade plåtväggar, ­nästan som att jag hör den samlade kraften hos 500 etiopiska pedofiler, mördare och terrorister som sjunger med i texten.

Ingen musik framförs i ett vakuum.
Jag minns hur jag under en period av mitt liv brukade hävda att James Blunts tår­dryparballad ”Goodbye my lover” var ­underskattad, kanske rentav ett mästerverk, eftersom jag hört låten hemma hos en vän som just hade blivit lämnad. Han satt ­ensam framför datorn och rökte och spelade låten i spruckna datorhög­talare. När Blunt med sin nasala stämma väste fram ”I am so ­hollow, baby” tyckte jag mig rentav se ­sanningen bakom orden.

På samma sätt är jag alltid, utan ­undantag, förflyttad till zon 6 i Kalityfängelset när jag hör ”Man down”.

Och jag minns inte längre om det var i sommarpratet, bloggen eller den nya ­boken ”483 dagar”, det spelar kanske ingen roll, allt flyter samman, men det är allsången i ledet på morgonen – ”I am a criminal criminal criminal/judge please give me ­minimal” – som har nått djupast.

Återerövringen av jaget.
När de svenska reportrarna Martin Schibbye och Johan Persson samlat in fångarnas önskemål och till slut lyckas få in ­musiken genom fängelseportarna.

Det leder förstås tankarna till scenen när Tim Robbins karaktär i ”The Shawshank Redemption” låser in sig hos fångvaktarna och spelar Figaros bröllop i högtalarsystemet. Som Morgan Freemans ­karaktär säger i filmen: ”For the briefest of moments every last man at Shawshank felt free.”
Och som när Martin Schibbye en av de första kvällarna läser Ingrid ­Betancourts ord: ”Det allra mest värde­fulla, friheten som ingen ­någonsin kan ta ifrån en: friheten att ­bestämma vem man vill vara.”

Inga böcker, sånger, filmer intas i tomrum. Allt påverkar allt. Och för mig och många andra kommer ­Rihannas ”Man down” på så vis alltid vara en sång om ­längtan efter frihet.

Inte för att sången handlar om det, utan för att den, genom Martins och Johans ­berättelse, blivit det.

Ett starkare bevis för litteraturens inneboende sprängkraft har jag svårt att tänka mig, en måndag någonstans utanför Ängelholm.

Huliganspaning 1

-

Att storstadsklubbarna försöker hålla sig väl med även sina mest våldsamma supportrar är ingen ­nyhet. Senast i raden var AIK:s ord­förande Johan Segui som kramade män i rånarluvor. Å andra sidan: Är det så konstigt att pamparna viker sig när de våldsamma supportrarna har en så given status på ståplats­läktarna?

Huliganspaning 2

-

Att supporterklackarna bränner av sina bengaler just före avspark, och på så vis orsakar förseningar, är också en markering. Ett ­revirpissande: Vi bestämmer här, matchen börjar när vi säger det. Och föreningspamparna ser inget annat val än att vika sig. För innerst inne vet de: Utan klackarnas högljuddhet och entusiasm är produkten allsvenskan bara en tämligen usel fotbollsserie.

Följ ämnen i artikeln