På reklamvärldens slagfält föredrar jag att se blanka vapen

De kallas inte blott bloggare längre, den sorts skriftställare som mot ersättning i form av pengar eller varor lovordar krämer och klädesplagg och handväskor av galon och tusen andra märkliga grejer.

De kallas influencers.

Nasare alltså. Vår tids digitala gårdfarihandlare.

Fast de är lite mer upptodejt. Lite mer fejmus och njojork-hippa, typ.

De gör reklam på sociala medier. I smyg eller – ganska ofta – helt oförblommerat.

Influencers.

Ni behöver inte lägga det på minnet. Det kommer att drabba oss alla ändå, som modeord av värsta sort.

Redan i dag refererar reklamens branschtidningar ”kriget om influencers”, när den ena eller andra köpta bloggaren värvas hit eller dit. Begreppet kommer att spridas och bli minst lika tröttsamt som fikonspråket i schampo- och tvättmedelsreklamen.

”Vad ska göra när du blir när du blir stor, lilla vän?”

”Jag ska bli influencer!”

Man skulle kunna göra ungarna arvlösa för mindre.

Eller:

”Vad jobbar du med?”

”Jag är influencer, mest mode och mindfulness.”

Tack för kaffe och brö’, kyss mig i arslet, adjö!

Var får de allt ifrån, de som hittar på dessa förskönande omskrivningar för verksamheter som kräver en verbal ansiktslyftning?

Influencer är ett engelskt ord.

Enligt synonymsajten thesaurus.com betyder influencer ”en som kan påverka eller styra”. Synonymerna är följande: doyen, konsult, expert, guide, mentor, specialist, auktoritet, smakråd, konnässör, kännare, rättesnöre, kraft, styrka.

Visst smakar de orden fågel. De är i alla fall betydligt snitsigare beskrivningar av det som normalt kallas försäljare.

Ordet influens är för övrigt släkt med den eländiga och regelbundet spridda åkomma som förr kallades ryska snuvan eller spanska sjukan.

Hellquists etymologiska ordbok skriver:

”Influensa … L. Av ital. Influenza, farsot (år 1782 allmänt europeiskt namn på den då härjande influensa­epidemien, men i bruk redan under epidemien 1743), motsv. lat. Influentia. Inflytande, till fluere, flyta; ytterst sammanhängande med en astrologisk vidskepelse, näml. antagandet att från stjärnorna ett visst fluidum utgick, som inverkade på människornas handlingar. Härav är sv. i n f l y t a n d e ett översättningsord.”

Nej, jag är inte emot reklam. Tvärtom.

Men det ska vara raka puckar och någorlunda blanka vapen i kampen om kunderna.

Nu har det som en gång var en primitiv tro på det över­naturliga, och en sjukdom som för mindre än hundra år sedan krävde mellan 50 och 100 miljoner människo­liv, plötsligt blivit ett inne­begrepp för hipsters i reklamvärldens utmarker.

När ska dumheterna ta slut?

Svaret är aldrig.

Före vår tid

Olle Björklund.

Gårdagens rykte om att Liberalernas Jan Björklund kastat in handduken var betydligt överdrivet. Ett värre öde drabbade Olle Björklund för 55 år sedan. Han var skådespelare och legendarisk nyhetsuppläsare i ”Aktuellt”, men fick sparken för att han med tv-chefens ord ”larvat sig i parkerna”. Efter det försörjde sig Mr Aktuellt som influencer genom att demonstrera hushållsapparater, inviga varuhus och kora skönhetsdrottningar.

Följ ämnen i artikeln