Det krävs en ordentlig insats för att rädda liv

Journalisterna som ska åka med Sjöräddningssällskapets Gula båtarna har fått en tre dagar lång utbildning.

Man blir inte sjöräddare på en kafferast.

För att effektivt och lyckosamt rädda liv till sjöss krävs ordentlig utbildning ­

i flera steg, mycket och upprepad träning samt långvarig praktisk erfarenhet av verksamheten.

Vi är nu ett gäng journalister som ska åka med Sjöräddnings­sällskapets Gula båtarna i Grekland och vi har fått en tre dagar lång utbildning. Ett slags snabbkurs, som inte gör oss till sjöräddare, men som åtminstone har gett oss lite ­kännedom om en del grund­läggande säkerhets- och räddningsrutiner.

Om och när det ska göras en ­insats kommer vi att, med enklare uppgifter och på order av befäl­havaren i respektive båt, kunna ­bistå de riktiga sjöräddarna, som kan jobbet utan och innan.

När vi inte gör det ska vi rapportera i Aftonbladet och Svenska Dagbladet om det vi ser och om det som händer i området.

Gula båtarna kommer att ­vara stationerade i Egeiska havet. ­Enligt Rädda barnen drunknade 159 människor enbart i denna ­östra del av Medelhavet förra ­månaden. Fem människor om ­dagen, i genomsnitt. Och 35 av dem var barn.

Sedan fotot av den drunknade treåringen Alan Kurdi spreds över världen har ytterligare 15 barn dött när de försökt ta sig från Turkiet till de grekiska öarna.

Det kommer tyvärr att bli fler.

Och det kan gå fort, eftersom det börjar bli bråttom.

Dels så kommer Turkiet – som nyss lovats tio miljarder ­kronor

i en uppgörelse med EU – att försöka täppa till sin egen havsgräns så att flyktingarna inte längre ska kunna ta sig till ­Grekland.

Dels kommer vädret att bli ­sämre och vattnet kallare.

Det är inga långa avstånd det handlar om. Sundet mellan den turkiska kusten och ön Samos, till ­exempel, är så smalt att männi­skor försökt simma över, trots strömmarna.

Men gummibåtarna som ­människorna ger sig ut i längs ­hela den turkiska kusten är av ­lägsta kvalitet och överlastade till bristnings­gränsen. De som sitter långt från land i en sådan båt ­befinner sig ­i praktiken i sjönöd, om än inte akut.

Uppgiften för Gula båtarna är att rädda liv. Ingenting annat. ­Sjöräddningssällskapet tar inte ställning till de politiska frågeställningar som uppstått på grund av flyktingsituationen i Mellan­östern och Europa.

Vad är det Gula båtarna gör i Egeiska havet? Och vad är det ­alla människor som stödjer ­kampanjen gör?

Jo, paradoxalt nog det som vissa främlingsfientliga och rasistiska organisationer tjatat falskt om, med det enda och uppenbara ­syftet att täppa till Sveriges ­gränser: Vi hjälper flyktingarna på plats.

Så kan du stödja Gula båtarna

Swish. Swisha valfritt belopp till nummer 123 114 7313. Mottagare: Gula Båtarna.

SMS. SMS:a BÅT100, BÅT200, BÅT300 eller BÅT500 till nummer 72600 för att skänka 100–500 kronor.

Bankgiro. Sätt in valfritt belopp på bankgiro 5037-0378

Gula båtarna är Sjöräddningssällskapets och medieföretaget Schibsteds projekt för att rädda liv på Medelhavet, med två räddningsbåtar och frivilliga sjöräddare.

Gula båtarna

 Det vill säga båtarna i den så kallade Victoriaklassen, är utvecklade av Sjöräddningssällskapet. De är toppmoderna arbetshästar som exporterats till flera andra länder för sjöräddning. Snabba, extremt stabila, självrätande och försedda med den senaste ­navigations- och kommunikationsutrustningen.

Gå med!

 Man måste inte vara båtägare för att gå med

i Sjöräddningssäll­skapet. Det räcker att ­gilla idén om att rädda liv till sjöss. Och att upp­skatta tanken på att 70 ­procent av alla räddnings­insatser ­utförs av frivilliga, som inte kostar skatte­betalarna en krona.

FÖRDJUPNING Läs mer om flyktingkrisen på vår specialsajt

Hjälp, vad händer? Vi förklarar
flyktingkaoset