Posten går in i dimman och blir osynlig

Posten finns. Men den syns knappt.

Vilken är den briljanta tanken bakom det?

Posten är ett stort statligt förlustföretag. Under de senaste tolv månaderna har bolaget förlorat 1,8 miljarder kronor. Så kan det självklart inte fortsätta.

Men den väg Posten valt för att få plus och minus att gå ihop är att göra sig praktiskt taget osynlig. Samt att förvirra kunderna.

Den främsta betydelsen av ordet post är enligt Nationalencyklopedin antingen en försändelse eller det företag som ser till att brev, paket och trycksaker transporteras från ett ställe till ett annat.

Men i det nya Post-Sverige kommer privatkunderna sällan eller aldrig att komma i kontakt med Posten. Särskilt uttalat blir det när det gäller Postens ursprungliga uppgift, att distribuera post.

Vart ska jag gå när jag köper frimärken? Inte till Posten.

Vart ska jag gå när jag hämtar ut paket och stora brev? Sällan eller aldrig till Posten.

Verkar förvirrat

Sannolikt ligger det ett mycket sofistikerat resonemang bakom detta.

Men för en utomstående verkar det förvirrande, på gränsen till oklokt, att tillåta Hemköp, OK/Q 8 och andra att slå klorna i själva kärnverksamheten. Att ta hand om försändelser.

Om postkontoret nära dig överlever postledningens slaktknivar kommer det med största sannolikhet att döpas om till Svensk kassaservice. Kul namn.

Svensk kassaservice är en ombudsverksamhet.

Den statliga jätten blir ombud för ett antal banker, i början Nordea, Föreningssparbanken och Postgirot.

Att ha en rikstäckande kassaservice har Posten blivit ålagd i lag och får 400 miljoner om året av staten för att utföra.

Den goda tanken bakom det är att det ska gå att betala räkningar och ta ut pengar över disk i hela landet.

Men varför ska ett statligt företag vara serviceorgan till Nordens största bank? Motsatsen brukar vara vanligare. Nämligen att statliga företag tar hjälp av det privata näringslivet för att i ett finmaskigare nät än de själva har råd med nå ut till kunderna.

Det gör exempelvis Apoteket, SJ, Systembolaget och för all del även Posten.

Tar på sig nya kläder

För den vanliga privatkunden går nu Posten in i dimman. Den tar på sig nya kläder i form av Svensk kassaservice, sin kår av nyekiperade brevbärare och tusentals serviceställen där man kan köpa gula och blå kuvert i designade ställ. Det är möjligt, till och med sannolikt, att servicen blir bättre.

Däremot kommer banden mellan Posten och dess kunder inte bara att försämras utan också i många fall avbrytas. Kontakt kommer helt enkelt aldrig att uppstå eftersom det inte finns någon post att gå till.

Vad säger varumärkesstrateger om det?

Följ ämnen i artikeln