Bilen kan tvinga Mona gå igen

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2002-01-10

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Frågan är: Hur slarvig får en minister vara?

VÄSTERÅS.

Frågan ställs nu på sin spets. Kan man vara hur slarvig som helst och ändå vara minister?

Svaret är sannolikt nej. Mona Sahlin kan för andra gången i sitt 44-åriga liv tvingas lämna regeringen.

En uttalad oförmåga att klara av vardagslivets trivialiteter går som en röd tråd genom Mona Sahlins politiska karriär. Men hittills har det drabbat henne själv hårdast.

Det var hon, ingen annan, som tvingades lämna posten som vice statsminister sedan hon använt regeringskansliets kreditkort som sitt eget. Det var hon, ingen annan, som fick lida för att 32 av 98 parkeringsböter gick till fogden innan hon betalade. Det var hon, ingen annan, som blev en driftkucku när större delen av en saftig restskatt gick till indrivning. Trots att hon tycker det är häftigt att betala skatt.

Ingen privatsak

Hittills har Sahlin alltså kunna rädda sig med att hon själv lidit mest av vanmakten att hantera vuxenlivets plikter. Till sist har hon alltid betalt. Punkt slut.

Men en bil med körförbud är ingen privatsak. Det kan, om bilen används och olyckan är framme, drabba andra människor på ett mycket obehagligt sätt.

Sverige är med rätta stolt över systemet med regelbundna besiktningar av bilar. Det anses inte bara förebygga olyckor som beror på att bilen inte fungerar som den ska. Utan också ge en bättre miljö.

Hanterar trafikfrågor

Men Sahlin, som ironiskt nog är statsråd på just det departement som hanterar trafikfrågorna, har inte besiktigat bilen utan fått den belagd med körförbud. Det är inte seriöst.

Göran Persson utser, i likhet med alla andra statsministrar, sin egen regering. Efter valet 1998 var det han som såg till att Mona Sahlins då nära treåriga time out från politiken tog slut.

Hittills har Persson visat mycket stort tålamod med Sahlins privatekonomiska piruetter. Han har hänvisat till att hon har andra kvaliteter.

Men nu kan han tvingas ompröva sin generösa inställning. Valet närmar sig med stormsteg.

Kan reta upp väljarkåren

Om det finns ett garanterat sätt att reta upp väljarkåren så är det att hålla sina egna om ryggen. Särskilt när gemene man tror sig veta vad som skulle drabba dem i motsvarande situation.

Mona Sahlin har en dramatisk karriär bakom sig och hon har ridit ut stormar förr. Men frågan är om hon har lust den här gången. Efter den leende återkomsten till regeringen har Mona Sahlin, som förr älskade att stå mitt i rampljuset, fört en ganska anonym tillvaro. Det förefaller självvalt.

Sahlin fick inte godkänt

Populariteten, som stod på topp under första halvan av 1990-talet, har också dalat. När Aftonbladet/Sifo nyligen bad svenska folket sätta betyg på statsråden fick Mona Sahlin inte godkänt. Det blev 2,7 på en femgradig skala.

Den centrala frågan är dock hur slarvigt ett statsråd kan vara innan förtroendet är utraderat. Att inte betala skatt i tid är uppenbarligen okej. Att inte betala p-böter i tid förefaller också vara godtagbart.

Men kan statsrådet i näringsdepartementet åka omkring i en bil med körförbud? Svaret är sannolikt nej.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln