Förlängt liv för Saab

Ja till EU-pengar – men det kan ta slut snart ändå

I går fick Saab förlängt liv.

I bästa fall för lång tid framöver.

I värsta fall bara ett par månader till.

Utan EU-lånet på 4,1 miljarder från Europeiska investeringsbanken, EIB, hade Saab med stor sannolikhet gått till historien redan i går. Eller som Jöran Hägglund, statssekreterare

i näringsdepartementet, uttrycker det:

– Utan lån hade det varit helt kört.

Nu förlängs bilfabrikantens liv. För hur länge är oklart.

Det kan bli ett par månader till. Det kan bli många år.

Det som händer nu är att EU-kommissionen kontrollerar att lånet, som ska användas till utveckling av miljö och säkerhet i nya bilar, håller sig inom ramen för unionens regler om statsstöd.

Prövningen ska vara klar senast dagen efter nyårsdagen. Men det är inte ovanligt att kommissionen begär förlängning.

Säger de nej ligger Saab åter på dödsbädden. Säger de, som väntat, ja är livet ändå inte räddat.

EIB kräver nämligen att staten går in som garant för lånet, ett slags borgensåtagande på hög nivå.

Men regeringen, som låter Riksgäldskontoret sköta förhandlingarna med Saab, kräver fullgoda säkerheter för att ställa upp. Om Saab, trots

lånet, skulle gå omkull vill staten ha tillbaka varenda krona. Utan rabatt.

Saabs informationschef Eric Geers, som just nu är ute på Europaturné för att lansera den nya 9-5-modellen, var jätteglad i går. Det kan man förstå. Utan lånet hade han sannolikt

inte haft jobbet kvar många veckor till.

Men än är Saab inte räddat. Innan regeringen gett sitt godkännande finns inget EU-lån. Innan Koenigsegg group slutfört förhandlingarna med den kinesiska biltillverkaren BAIC finns inte tillräckligt med pengar för att betala General Motors för.

Under tiden blöder Saab. 9 421 Saab 9-3 nyregistrerades under det senaste kvartalet i Sverige. Det är 65 procent färre än under samma period i fjol.

Följ ämnen i artikeln