Sunt med skepsis för Kinas bilambitioner

Vi måste vara snälla mot kineserna. Därför ska vi ligga lågt och inte ställa en massa jobbiga frågor nu när det äntligen verkar kunna bli affär för både Saab och Volvo.

Snacket i Göteborg har den senaste veckan handlat om hur ingenjörsfacket, ett antal tidigare koncernchefer för Volvo, samt några kristdemokratiska riksdagsledamöter uttryckt tveksamhet till kinesiska Geely som ny ägare av Volvo.

Och vips hissades främlingsfientlighetsflaggan. Volvoledningen skrev brev till de anställda om vikten av rätt attityd, för annars riskerar varumärket Volvo att få en negativ klang.

Vilket det underförstått inte får med kinesiska staten som ägare …

I helgen blev det klart att Beijing Automotive handlar verktyg av Saab. Hur det går med Volvo och Geely är mindre klart. Men även om den svenska kronjuvelen hamnar helt i kinesiska händer, får vi bara vara glada. Det vore ju så oförskämt att ifrågasätta deras intentioner och metoder nu när bilfabrikstomten snart bankar på dörren med hjulens glada budskap.

Å andra sidan lär det inte finnas utrymme för ångervecka när affären väl är i hamn. Så med risk för att bli rappad med främlingsfientlighetslinjalen väljer jag ändå att uttrycka skepsis.

Jag tror inte för ett ögonblick att göteborgska Volvoanställda skulle må bra av att ägas av den kinesiska staten via ett bolag på Caymanöarna. Jag tror också att Volvos stolta varumärke riskerar att få lösnäsa.

Om Kina hade varit en utvecklad demokrati vore det svårare att ifrågasätta Geely. Men utan fria val, fri press, fria fackföreningar och vettig rättsapparat känns det konstigt att stå med öppen famn som presidenten i ”Mars attacks”.

Nästan lika konstigt som att varken personal, gamla Volvochefer, Kristdemokrater eller andra demokrater är välkomna att ha synpunkter på kinesisk politik, affärskultur och människosyn.

Avslutningsvis några ord från Geelys hemsida, som klargör företagskulturen:

”Den militära högeffektiva genomförandekultur vi ska skapa är en kultur med regler, laglydighet och full av stridens effektivitet. Geelykonceptet omfattar både tydliga belöningar och bestraffning. En annan aspekt av företagskulturen involverar inhyrda militära sergeanter från Folkets Befrielsearmé för att förbättra disciplinen bland Geely­arbetarna.”

Sånt kan ju bara en främlingsfientlig ifrågasätta, eller hur?

Följ ämnen i artikeln