Låt staten ta över

Det finns inga bilmärken som kommer från Österrike, Vitryssland eller Guinea. I Sverige – som är ett ungefär lika stort land – har vi inte mindre än två inhemska bilmärken, och så har det varit sedan 1947 då Saab kom in i matchen.

Sedan dess har Volvo och Saab varit svenska nationalklenoder, varumärken vi varit stolta över att nämna utomlands, nyskapare inom många områden och – inte minst – ryggraden i den svenska industrikroppen.

Nu gungar hela världen och bilindustrin är i global kris. Ford och GM svajar som punchdrunks utan kompass.

Därför bör staten ta över ägandet i både Volvo och Saab. Det är det enda sättet att långsiktigt rädda svensk bilindustri. Och så snart dessa företag vridits ur sina nuvarande ägares händer bör de slås samman.

Volvosaab kan tillsammans bli framtidens bilmärke i en värld som behöver framtidens lösningar.

Rolf Wolff är rektor för Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. I gårdagens Dagens Industri skrev han en debattartikel med rubriken ”Staten måste köpa Volvo för att rädda industribasen”. Där skriver han: ”Det finns ingen ekonomisk forskning som belägger att staten per definition är en dålig ägare.”

Snarare är det väl belagt att Ford respektive General Motors varit tämligen usla ägare under de sju–åtta år som man ägt de svenska bilmärkena. Det finns ingen anledning att tro att svenska staten skulle hantera uppdraget med sämre resultat. Snarare tvärtom, med Volvo­saab i svenska händer ges plötsligt möjlighet att utveckla bilar utifrån svenska värderingar och med både en fram- och vidsynthet som saknas i Detroit.

Bilar som folk vill ha. Bilar som folk har råd att köra. Bilar som inte förutsätter fortsatt våld på miljö och männi­skor. Bilar med en helt ny utgångspunkt.

I femtio år har branschen prioriterat bilar med styrka, snabbhet och skrytsamhet som riktvärden. Manliga värderingar med rötter i stenåldern har gestaltats som designade plåtlådor, av gubbar för gubbar. Nu är vi vid vägs ände. Alla vet att det inte går att växla upp mer.

Volvosaab med rätt ägande innebär världens chans för Sverige och på sikt för världen. Tillsammans har de nästan 150 års kvalificerad erfarenhet, med tekniskt och hantverksmässigt kunnande på toppnivå. Kopplat till en naturlig känsla för vettiga värderingar och människo­syn är det en svårslagen kombination. Vi skulle kunna göra världens smartaste bilar – om vi fick chansen.

Följ ämnen i artikeln