Nu avgörs framtiden för bilindustrin

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2005-03-01

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

I dag tillkännagav General Motors ledning att den nya, europeiserade Cadillacen inom kort ska börja byggas på Saab i Trollhättan.

Det är positivt. Men det är inte det ödesbesked som Trollhättan väntar på.

Det handlar om var GM ska producera sina mellanklassbilar, Opel Vectra och Saab 9-3, efter 2008. I svenska Trollhättan eller tyska Rüsselsheim.

Den placeringen berör hela den svenska bilindustrins framtida styrka.

Bilar, bussar, lastbilar är en av Sveriges största och mest framgångsrika exportgrenar, och drog in 125 miljarder kronor förra året.

Enligt Bertil Åhnberg, bilindustriexpert på Metall, handlar ”skönhetstävlingen” mellan Trollhättan och Rüsselsheim om hela den svenska bilindustrins slagkraft – Saab, Scania, Volvo och Volvo Cars.

1. Det är viktigt att bilindustrin i Sverige är stor. Konkurrensen mellan företag med Sverige som bas driver fram bättre produkter. Även hos underleverantörerna.

2. Produktutvecklingen i bilindustrin spiller över till andra sektorer i industrin.

3. Bilindustrin är viktig både som köpare och beställare av specialforskning.

För att förlägga tillverkningen av mellanklassbilarna till Sverige kräver GM att kapaciteten ökar till 300000 bilar per år. Förra året producerades 128000 bilar i Trollhättan. Med den nya Cadillacen kan det bli 10000 till.

Regeringen har gjort sitt yttersta för att få mellanklassbilarna till Sverige. Statsminister Göran Persson har hittills besökt GM:s europeiska huvudkontor i Zürich två gånger.

I höstas spottade regeringen upp tio miljarder kronor för att blidka biljätten. Utöver nya vägar, järnvägar och forskning lovade man att utbilda 2300 personer till bilbyggare. 14 vägprojekt i andra delar av Sverige skrotas däremot.

Lena Mellin

Följ ämnen i artikeln