Skattebetalarna ska inte stödja ”Tunna blå linjen”

Befängd idé med kommunala bidrag till SVT-serie

SVT:s polisserie ”Tunna blå linjen” utspelar sig i Malmö.

Malmö stad vill stötta SVT-serien ”Tunna blå linjen” med 1,5 miljoner kronor.

​Är det verkligen så skattepengar ska användas?

Inte enligt mig.​

”Tunna blå linjen” är en uppmärksammad polisserie som sänds i SVT och som utspelar sig i Malmö.

Enligt Malmö stads näringslivschef ger serien en varm och fin bild av staden. Han säger också att det skapar arbetstillfällen inom kultursektorn i området.

Därför vill han, och staden, gå in med 1,5 miljoner kronor till SVT för produktionen av den nya, andra säsongen av tv-serien.

 

Malmö stads önskemål ställer många frågor på sin spets. En av dem är hur skattepengar ska användas.

1,5 miljoner kronor är visserligen ingen jättesumma i Malmös budget. Det är principen snarare än summan som är intressant.

Sveriges television, SVT, lever i den bästa av världar. Som public service-företag vet de på kronan hur mycket pengar de har att röra sig med under året. ”Tunna blå linjen” är alltså inte hotad på grund av sviktande ekonomi.

SVT:s inkomster består av en skatteliknande avgift. Public service-avgiften infördes 2019 och tas in av Skatteverket. Den är en procent av den beskattningsbara inkomsten upp till ett tak på 1 329 kronor om året. Pengarna fördelas mellan SVT, Sveriges Radio och Utbildningsradion.

SVT har haft samarbeten med kommuner tidigare, exempelvis i Melodifestivalens deltävlingar. Även det har varit omdiskuterat.

SVT behöver inte pengarna för produktionen av tv-serien och har hittills inte heller tackat ja eller nej till erbjudandet från Malmö. I alla fall inte offentligt.

 

Vad händer om serien inte längre sprider en ”varm” och härlig bild av Malmö? Tänker staden då dra in pengarna eller hur ser planen ut?

Tänker Malmö stad ställa konkreta krav på seriens utformning för att betala ut stödet? Det vet man inte.

Det spelar egentligen ingen roll om frågorna har tillfredsställande svar eller inte. De visar hur befängd idén med kommunalt stöd till SVT är.

Vill Malmö stad förbättra sin image, skapa en annan och mer positiv bild av kommunen, finns säkert bra kommunikationsbyråer att anlita.

Vill de stötta arbetsmarknaden för kulturarbetare är jag helt övertygad om att Arbetsförmedlingen gärna ställer upp som partner. De har dessutom, eller borde åtminstone ha, kompetens på området, till skillnad från SVT.

 

Tidigare har en tysk tv-serie om den fiktiva personen Inga Lindström utnyttjats av kommuner i Östergötland och Sörmland där tv-serien, som hade en publik på tio miljoner, spelades in.

Men de gjorde det på ett helt annat sätt. De skapade en sajt med turisttips för Ingas tyska fans som ville gå i hennes fotspår.

Men det är alltså en helt annan sak. Alla som vill locka turister utnyttjar kändisar om de kan, verkliga eller påhittade.

 


Gå med i vår opinionspanel

Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.