Läckberg kan tacka TV 3 för framgången

Nyårsaftonen 1987 sände TV 3 för första gången. Denna förtalade kanal för underhållning och sensationer har inneburit ett fantastiskt uppsving för läsandet inte bara i Sverige utan hela Europa. Det gick till på följande sätt.

Televisionen hade stått för våra viktigaste dagliga referenspunkter. Nationen beglodde Hylands hörna och teveteatern och diskuterade dagen efter vad som visats.

Med TV 3 bröts Sveriges Televisions monopol och vårt land fick i snabb takt en massa nya tevekanaler. När det fanns tre, fem, tio och ännu fler att välja på försvann var och en in i sin lilla värld.

Ett kitt i samhället upplöstes: den gemensamma upplevelsen.

Året innan TV3 hade premiär publicerade Jan Guillou sin första roman om superagenten Hamilton, Coq Rouge. Serien skulle bli en unik försäljningsframgång.

Guillou följdes strax av fler – Mankell, Marklund, Larsson – men också av annan, tyngre litteratur, gärna om kvinnor i svårig-heter eftersom kvinnor köper mer böcker än män. Varje år kommer några titlar som säljer i upplagor som var fantasier för 20–30 år sedan.

Samtidigt som vi är mer jäktade och folk föredrar att kasta bort sin lediga tid på Facebook och tingeltangel i en myriad av tevekanaler läser vi mer än någonsin.

Camilla Läckberg skriver naturligtvis inte bättre än allt som hittills producerats. Hennes succé bygger på att det omgivande samhället har förändrats.

Vi behöver gemensamma berättelser. Den lätta, spännande litteraturen ger samhörighet när tillvaron i övrigt tycks bestå av fragment.

Om en medioker skribent som Läckberg kan bli rik på sina ord vill fler försöka. Varje någorlunda skrivkunnig person över 25 har antingen skrivit en thriller eller funderar på att göra det.

Bästsäljarens främsta försäljningsargument är att den säljer bra. En miljon läsare kan inte ha fel. Utländska förlag köper titlarna för att upprepa succén. Mankell är den mest sålde översatte författaren i Tyskland efter andra världskriget.

Lisbeth Salanders kommersiella framfart över världen kan bara jämföras med Harry Potters.

Inte kunde miljonären Jan Stenbeck föreställa sig detta när han startade TV 3.

Följ ämnen i artikeln