Bara narcissister som häller isvatten över sig

Jag hade på teven i bakgrunden för några ­dagar sedan och såg hur den förre ­presidenten George W Bush filmade sig själv när han hällde en hink med isvatten över sig. Jag tänkte att han kanske blivit galen och att det var sorgligt. Det var först senare på kvällen, när jag såg Oprah Winfrey göra samma sak, som jag förstod att jag missat nåt stort.

”Ice bucket challenge” heter trenden. I syfte att samla in pengar till ALS-forskningen häller man ­alltså vatten över sig själv. 14 miljoner filmer har gjorts världen över och det bara ökar. När man väl kastat ­vatten över eget huvud ska man utmana två andra att göra samma sak.

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg utmanade Bill Gates, som utmanade Idol-programledaren Ryan Seacrest som utmanade ­David Beckham. Och så där håller det på, såvida ingen bryter kedjan, vilket händer: Shakira utmanade påven, men än så länge har ingen hört nåt från Vatikanen. I Sverige håller svenska kändisar som Kristian Luuk och Emma Wiklund fanan högt.

Och så här kommer det nog hålla på en bra tid framöver - det vet vi ju sedan ­gammalt, att en trend är ­inte död förrän den dagen Peter Jihde anammar den i Nyhetsmorgon.

Det finns saker i ”Ice bucket challenge” som gör mig lite fundersam. Den som blir utmanad står inför ett val - antingen ­häller man vatten över ­huvudet e­ller så betalar man in pengar till ALS-forskningen.

Varför häller man då vatten över huvudet? Varför betalar man inte pengarna? Hela upplägget är ju idiotiskt. Men de här filmerna ökar ju medvetenheten kring sjukdomen ALS, invänder ni. Fast är det verkligen så?

Jag ser inga brandtal om sjukdomen. Jag ser bara folk som häller vatten på sig själva och som sedan primalskriker. Om man skulle vara riktigt cynisk skulle man kunna säga att ”ice bucket challenge” hålls vid liv av ett gäng narcissister som låtsas vara filantroper. De här människorna verkar helt ­enkelt njuta lite för mycket av att ta en film-selfie på sig själva när de är jätteblöta.

Från USA kommer nu motreaktionen - kampanjen ”no ice bucket challenge”. Den går ut på att man inte tar en hink med vatten och häller över sig själv. Och när man är färdig med att inte göra det så ska man sedan donera pengar till ALS-forskningen.

Den trenden är väldigt ­liten. Kanske beror det på att det inte är lika kul att hjälpa till på det sättet. Det ger ju inga likes på Facebook.

Följ ämnen i artikeln