Hur mycket kostar en meter slalom?

Först vill jag be upprörda läsare om ursäkt för faktafel i förra veckans krönika. Jag skrev att Turkiet förtrycker 25 miljoner kurder. Det stämmer inte. Kurderna utgör cirka 25 procent av Turkiets befolkning på drygt 71 miljoner invånare.

Turkiet förtrycker alltså bara 18 miljoner kurder.

Därmed över till något helt annat.

Vad kostar egentligen en meter slalom?

Om jag tvingades välja en enda sak att ägna resten av livet åt skulle utförsåkning vara en mycket stark kandidat. Skidåkning är nämligen en av några få sysslor som ger mig spänning, harmoni och förhöjd livsglädje. Skidåkningen gör mig ung och vacker. Det var skaparens mening att jag ska åka skidor.

Känslan av att släppa loss nerför en bra backe är obetalbar. Trots det måste den betalas, och chansen att någon sponsor är intresserad av att investera i en knäopererad 53-åring är minimal. Jag får bekosta min egen utförsbacke.

Utförsåkning är en folksport, och precis som tiotusentals andra folk hamnade jag i fjällen på sportlovet. Vi satte oss i bilen och körde norrut. I bakluckan låg nyinköpta byxor och strumpor och glasögon. Dom gamla hade krympt eller försvunnit. Precis som reskassan.

Nästa tusenlapp sögs rakt ner i bränsletanken. Ett par timmar senare var det lunchdags, för några hundralappar till. Och på den vägen var det.

För att göra en lång historia kort: skidhyra, stuga, handskar, diesel, liftkort, ryggskydd, pjäxor, skidor, skidskola, cerat, fikapaus, lunch, afterski, frukostmat, middagsmat, chips, lördagsgodis, spolarvätska och en låda vin.

Ja, ni vet själva. Guldet blir till snö och kreditkortet smälter ner till en klump av skuld.

Och jag hade inte tänkt gnälla alls på detta utpräglade i-landsproblem. Om jag inte hade börjat fundera på vad en meter slalom egentligen kostar. Jag stod där i en liftkö och tänkte. Sen åkte jag liften och tänkte. Det blev 20 minuter av bekymrad huvudräkning, men det exakta priset orkade jag inte få fram.

De svenska fjällen är säkert hälsosamma och stärkande. Med några få undantag är dock förhållandet mellan åktid och transporttid alldeles för svagt. Jag gissar på faktor 9:1. Nio minuter uppför, en minut utför.

Det håller inte i längden. Bygg högre fjäll eller sänk dalarna!

Följ ämnen i artikeln