Löfven: Ett viktigt kliv på vägen

Publicerad 2016-12-06

Svenska elever presterar allt bättre.

Det visar Pisa-undersökningen som presenterades i dag.

– Det finns fortfarande mycket kvar att göra, men med dagens resultat tar vi ett viktigt kliv på vägen, säger statsminister Stefan Löfven (S).

Efter flera år av fallande resultat har nu svenska 15-åringars kunskaper förbättras, visar den nya Pisa-undersökningen. Under eftermiddagen kommenterade statsminister Stefan Löfven (S) beskedet på Facebook.

"Jag vill rikta ett personligt tack till lärare, elever och rektorer. Det finns fortfarande mycket kvar att göra, men med dagens resultat tar vi ett viktigt kliv på vägen."

Men samtidigt visar undersökning på ett ökat gap mellan fattiga och rika elever och skillnaden mellan de med inhemsk och utländsk bakgrund är större i Sverige än någon annanstans bland OECD-länderna.

Löfven skriver:

"Alla ungdomar, oavsett om deras föräldrar är akademiker eller industriarbetare, ska ha samma möjligheter till en god utbildning. Därför tillför regeringen resurser till skolor med sämre studieresultat och tuffare förutsättningar. En jämlik kunskapsskola är förutsättningen för den svenska modellen."

Ojämlikheten oroar även utbildningsminister Gustav Fridolin (MP).

– Det här ett slag rakt i själen på svensk skola. Ska vi komma upp till de nivåer i kunskapsresultat som Sverige och våra elever förtjänar, då måste vi bryta ojämlikheten, säger han.

Fridolin är dock glad att skolresultatet nu har vänt upp igen, för första gången på lång tid.

– Det är ett styrkebesked för elever och lärare. Bakom detta ligger oerhört hårt arbete.

Björklund: ”Sverige ska upp till tio i topp i världen”

Liberalernas partiledare Jan Björklund, tidigare utbildningsminister, säger till TT:

– Jag vill tacka alla lärare för det hårda arbete de gjort och det tålamod som skolväsendet visade under de krävande reformåren.

Han pekar på att eleverna som gjorde Pisaprovet började grundskolan 2006 och gick ut 2015.

– Det är den första årskullen i modern tid som skrivit nationella prov både i årskurs 3 och årskurs 6 och det är den första årskullen som fick tidigare betyg, säger Björklund.

Men L-ledaren säger också till TT att det behöver göras mer inom den svenska skolan.

– Att det vänder uppåt är naturligtvis väldigt välkommet, men det är fortfarande på nivåer som jag menar vi inte kan vara nöjda med. Sverige ska upp till tio i topp i världen när det gäller kunskapsresultat och vi är långt därifrån, säger Björklund.

Han anser att de viktigaste reformerna som behövs nu är att skapa en enhetlig skola genom att förstatliga den, att förlänga skolplikten för nyanlända elever och att ge betyg ännu tidigare än i dag.

Facket: ”Vi får inte slå oss till ro”

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund, säger att resultatet visar att mer statliga satsningar lönar sig.

– Det är helt klart lärarnas och elevernas förtjänst, men staten har hjälpt till genom att bidra med förbättrade förutsättningar. Det statliga ansvarstagandet måste därför öka. Vi får inte slå oss till ro med denna PISA-studie. Det är en bra bit kvar tills vi befinner oss på den nivå där vi en gång började.

Hon lyfter fram mattelyftet som en framgångsfaktor.

– Det är nu hög tid att alla lärare i alla ämnen får sin fortbildning och möjlighet att prata med sina kollegor om vad man gör i klassrummet, säger Åsa Fahlén.

Det andra lärarfacket, Lärarförbundet, är också positivt.

– Det här är en glädjens dag och ett glädjande trendbrott. Det här är ett resultat av lärarnas hårda och engagerade arbete. Lärarnas arbete och deras förutsättningar att kunna göra ett bra jobb syns i elevresultaten och i internationella mätningar. säger ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Hon tror också att elevernas förbättrade resultat handlar om att skolorna nu har getts lugn och ro där lärare haft en chans att utveckla undervisningen och arbetet med eleverna.