Juholt kände till reglerna

Uppdaterad 2011-10-13 | Publicerad 2011-10-11

Lämnade in ansökan ändå

Marianne Bjernbäck, enhetschef på riksdagsförvaltningen, tog redan i somras kontakt med Håkan Juholts assistent Peter Cervin och den socialdemokratiska kanslichefen Sven-Eric Söder.

– Det hade kommit upp på tapeten att det skulle finnas en sambo, så det var mer en service till dem, säger Marianne Bjernbäck till Di.se.

Peter Cervin bekräftar samtalen med Marianne Bjernbäck, även om han har svårt att minnas några exakta datum.

– När jag kom tillbaka från semestern så informerade jag Håkan om detta, säger han till Di.se.

Informerade du både om hur regelverket ser ut och att riksdagen ville ha en ny blankett?

– Ja, precis. Det var då som Håkan fick ett hum om det här. Varken jag eller han visste om att det låg till på det här viset. Det var den första indikationen på att något var fel, säger Peter Cervin.

Lämnade in ny blankett

Trots informationen lämnade Håkan Juholt en månad senare, den 13 september, in en ny blankett till riksdagen där han återigen begär full ersättning för sin övernattningsbostad.

Peter Cervin säger att samtliga inblandade – han själv, kanslichefen Sven-Eric Söder och Håkan Juholt – var medvetna om felaktigheterna när den nya blanketten skickades in.

– Håkan har lämnat in alla uppgifter från 2007 på samma sätt, då ville vi fortsätta med samma rutiner tills vi hittat en lösning med riksdagsförvaltningen, säger han och tillägger att det var Sven-Eric Söders uppgift att klara ut detta.

Sven-Eric Söder har tidigare sagt att han inte fick någon information om de felaktiga utbetalningarna förrän efter den 13 september, då Juholts nya blankett skickades in. Det stämmer inte, hävdar Peter Cervin.

– Vi hade en diskussion om hur vi skulle göra. Då tog jag kontakt med kanslichefen, som skulle ta samtalen med riksdagsförvaltningen, säger han till di.se.