Alliansen kritiserar Fridolin: "Pratar om ordning men gör lite åt det"

Uppdaterad 2016-06-03 | Publicerad 2016-06-02

Att Gustav Fridolin vill se bättre ordning i svenska klassrum klingar enligt Liberalerna falskt.

Man hänvisar till den utredning som gjordes under Jan Björklunds ministertid – och som blev liggande efter maktskiftet.

– Vi har inte råd med Fridolins saktfärdighet. Hade han menat allvar hade han redan tagit tag i detta, säger Christer Nylander (L).

Det var efter Skolinspektionens rapport om bristande studiero i svenska högstadie-klassrum som utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) uttalade sig om behovet av ordning och reda.

Han slog fast att regeringen nu ger Skolinspektionen i uppdrag att utreda hur skolornas ordningsregler ser ut och hur de efterlevs.

– Lärare ska inte behöva vara ensamma i diskussionen om mobiltelefoner eller att komma sent till lektionen, sa han.

Detta har retat upp flera av Alliansens partier.

"Inte råd med Fridolins saktfärdighet"

Liberalernas Christer Nylander, vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott, menar att Gustav Fridolin redan borde ha gjort något åt ordningsproblemen.

Han hänvisar till den utredning som Metta Fjelkner, tidigare ordförande i Lärarnas riksförbund, gjorde åt Alliansregeringen strax före valet 2014. I utredningen föreslogs åtgärder som rätten att beslagta mobiltelefoner.

– Det är bra att Fridolin pratar om behovet av ordning, men han gör väldigt lite åt det. Hade han tyckt det här var viktigt hade han tagit upp vår utredning ur sin skrivbordslåda och genomfört förslagen för länge sedan, säger Nylander.

– Vi har inte råd med Fridolins saktfärdighet. Det här är en fråga som är central för att eleverna ska lära sig saker och det gör det också svårare att rekrytera lärare till stökiga klasser.

M: "Påverkar resultaten"

Även Moderaternas talesperson i skolfrågor, Camilla Waltersson Grönvall, reagerar på Fridolins uttalanden. Hon menar att det verkar som att han först nu förstått vilka ordningsproblem det finns i svenska skolor.

– Det här har naturligtvis påverkan på studieresultaten, det är känt sedan länge att vi måste säkerställa studieron i klassrummen. Ändå har Gustav Fridolin inga konkreta förslag för hur det ska gå till, säger hon.

Waltersson Grönvall menar att det finns ett behov både av ökad ledarskaps-utbildning på lärarutbildningen men också av särskilda coacher som kan stötta och utveckla kunskaperna hos lärare i deras roll på arbetsplatsen.

ANNONS