Aftonbladet låter svenskar fria på löpsedlar – kärlekspar på löp och stortavlor på tolv svenska orter

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2011-02-04

2010–05–31

I veckan får tre svenskar fria till sin käresta på bästa nyhetsplats. Aftonbladet upplåter samtliga löpsedlar i kärleksparens hemstäder åt budskapet ”Vill du gifta dig med mig?”. Ytterligare nio svenska orter tapetseras med reklamtavlor där utvalda invånare får fria i löpsedelsform. Aktiviteten är en del av Aftonbladets bröllopskampanj Säg Ja!

Den nya sajten ska ge besökarna dagsaktuell information om produkter, kampanjer och eventuella leveransförseningar. Den innehåller en webshop med produkter anpassade för butiker och en räknesnurra där man snabbt kan räkna ut omsättningen per kvadratmeter. Och genom sektionen Tidningsskolan får besökarna tips och idéer som ska leda till optimal lönsamhet.

– Det här är en helt ny service som många har efterfrågat. Tidningsskolan ska hjälpa återförsäljarna att utveckla exponering och tillgänglighet för kvällstidningens produkter, allt med syfte att bli ännu mer lönsamma, säger Dan Ferna.

Idag inleder Aftonbladet bröllopssatsningen som innebär att tolv svenskar får hjälp med att fria till sina partners via löpsedlar och reklamtavlor. Friarna har valts ut med hjälp av Aftonbladets specialsajt Säg JA! där närmare 350 personer har anmält att de vill överraska sin partner.

På tre av tolv orter sker frierierna via Aftonbladets löpsedlar. Först ut är Hudiksvall, där en av kommunens invånare i dag friar till sin käresta på bästa nyhetsplats. Kärleksbudskapet ”Vill du gifta dig med mig?” finns på löpsedlar på samtliga platser där Aftonbladet säljs. Frieriet kommer även att märkas på orten genom olika evenemang. Aftonbladets bevakar frieriet och händelserna med reportrar, fotografer och tv-team på plats i Hudiksvall. Ytterligare två svenska orter kommer att tapetseras med friarlöp senare under veckan. Dessa orter är än så länge hemliga.

Parallellt med måndagens händelser i Hudiksvall märks bröllopskampanjen i Borlänge, Dalsjöfors, Jönköping, Karlskrona, Ronneby, Västra Frölunda och Solna samt Årstaberg och Vällingby i Stockholm. På dessa orter får de utvalda personerna hjälp att fria via löpsedlar på stortavlor.

– Det är fantastiskt roligt att så många svenskar vill fira sin kärlek i offentlighetens ljus. Vi hyser stor beundran inför de modiga tolv som väljer att dela denna livsavgörande händelse med resten av världen, säger Marica Finnsiö, projektledare för Aftonbladets Säg JA!-kampanj.

Aftonbladets Säg JA!-kampanj sker med anledning av bröllopet mellan Kronprinsessan Victoria och Daniel Westling den 19 juni. Samarbetspartners är reklambyrån Naked och eventbyrån PS Communication.

För ytterligare information, kontakta:

Marica Finnsiö, utvecklingschef, projektledare Säg JA!-kampanjen. Telefon: 070–788 10 09. E-post: marica.finnsio@aftonbladet.se

Nils Franchell, kommunikationschef. Tel: 070–676 26 94. E-post: nils.franchell@aftonbladet.se