Uppställning! Nu ska det bli ordning på leken

Uppdaterad 2011-09-21 | Publicerad 2011-08-04

Att låta dagisbarn leka fritt och själva sätta gränser är föråldrat och leder till för lite vuxen vägledning och kunskap. Det säger danska socialministern Benedikte Kiär som nu vill sätta stopp för "hippiepedagogiken" på danska dagis.

Fri lek på förskola har tidigare kritiserats i Sverige av jämställdhetsexperten Ingemar Gens för att leda till bland annat könsstereotypa lekar och mobbning. Men att barn själva sätter gränser och bestämmer, att de leker fritt, är vanligt förekommande på förskolor. Och nu får självförvaltningspedagogiken som innebär att barn utvecklas genom lek med andra barn och att vuxna bör hålla sig i bakgrunden, kritik i Danmark. Socialminister Benedikte Kiär rasar i danska tidningen Politiken mot vad hon kallar "hippiepedagogik" på landets dagis. Hon säger att det planlösa lekandet leder till för lite vuxenkontakt, kunskap och vägledning, och har tillsatt en specialgrupp för att ta reda på vad som fungerar och inte fungerar på de danska dagisen.

Ersätta dagens fria läroplaner

– Barn behöver bli vägledda och lära sig. Det ligger i barnets natur att vara nyfiket och det ska pedagogerna systematiskt arbeta med, säger Benedikte Kiär.

Hon vill att danska dagisbarn genom mer vuxenkontakt och projekt med syfte att utbilda, bättre ska "förstå sammanhang" och kunna "fördjupa sig" i olika ämnen. Därför varnar hon för en utbildningsreform som skulle innebära att pedagoger i högre grad kan specialisera sig på just småbarn.

En nationell läroplan för landets dagis ska också tas fram för att säkra barnen mer kunskap och ersätta dagens fria läroplaner. Men det är inte matematik och rättstavning danska socialministern vill att barnen lär sig.

– Lär barnen mer om prinsar och prinsessor genom rollspel och historier om det är vad de visat intresse för. När de sedan börjar i klass 0 kommer de att ha mycket lättare att koncentrera sig, säger Benedikte Kiär.

Läs mer: