Kvinna, så här blir ditt 2009

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-06

Experterna spår trenderna för det alldeles färska året

Nätdejting är ingen trend längre, utan en vana.

Hur ser våra dejtingvanor ut?

Fortsätter shopping-trenden, eller stannar vi hellre hemma och pysslar?

Blir det lättare att förena karriär med familj?

Wendela lät fyra experter blicka in i kristallkulan. 

Här avslöjar vi deras prognoser.

Ledig

Stefan Nilsson, trendanalytiker:

Vi går in i en tid med anti-konsumtion. Vi har tröttat på slentrian-shopping och ”köp tre, betala för två”. Istället vill vi ha upplevelse. 2009 går vi hellre till butiker som har vinprovning, filmvisning eller pysselhörnor.

Trendbegreppet blir ”swopping” – vi byter saker med varandra.

Arkitektur och kultur blir nästa ”snackis”. Folk har tid att engagera sig. Se på Europas kanske fattigaste stad – Berlin. Aldrig har Berlin känts så levande.

Närproducerad, organisk mat blir ännu viktigare. Det blir intressantare att köpa en morot odlad i Örebro än en asiatisk, exotisk grönsak.

Nya musikstilar skapas. Rock, jazz, punk, hip-hop och rave har uppfunnits under lågkonjunkturer.

Vi kommer att göra om existerande saker hemma. Måla om gamla möbler och prydnadsföremål. Begreppet trä­rent bli sjukt stort i vår. Trä­panelen är tillbaka.

Promenaden kommer starkt, inte power walk eller stavgång. Det handlar om lyxen att varva ner och göra något som inte kostar en förmögenhet.

Jobbet

Nina Jansdotter, karriärcoach:

Fler kvinnor blir chefer – på sina villkor, inte männens.

Delad chefstjänst blir vanligare. Fler kompetenta kvinnor förenar familjeliv med karriär.

Fler väljer hushållsnära tjänster. Varning: stanna inte kvar på jobbet varje kväll, bara för att du slipper städa själv.

Nedskärningar skapar samhörighet. Fler arbetar i samma lokal. ”Ensam är stark” gäller inte. Kvinnor nätverkar professionellt, utbyter inte stickbeskrivningar utan karriärtips.

Många vill starta eget, få vågar. De som ändå satsar nu kan ha lättare att nå framgång än i högkonjunktur. Överväg riskerna och modifiera idéerna så att de ligger i tiden.

Volontärarbete blir stort. Trenden från USA, där företagens anställda ställer upp som volontärer för en god saks skull, kommer starkt. För unga är ideellt arbete ett karriäravstamp. Man lär sig något nytt, kan uppvisa resultat, skapa ett stort nätverk och det är meriterande vid jobbintervjuer.

Relationer

Karin Adelsköld, dejtingexpert

2009 är singlarnas år. Aldrig förr har utbudet av aktiviteter och bra mötesplatser på nätet för singlar varit större.

Nätdejting är ingen trend längre utan en vana. Folk tycker att du är lite skum om du som singel inte provat på att nätdejta.

Vi blir allt mer personliga i våra dejtingprofiler. Tidigare har de flesta använt alias och inte skrivit personliga fakta. 2009 dejtar fler med namn, bild och personlig information.

Att ljuga är passé. Det är lättare än någonsin att ta reda på om man är den man påstår sig vara, när nästan alla är på Facebook och har en blogg.

Masskommunikation är ute. Personliga meddelanden som man lagt ner tid på är det som gäller.

Finanskrisen har en positiv inverkan på dejtandet. Vi går ”back to basic” där flirten och samtalet får stå i centrum. Vi har mer tid att vårda våra relationer.

Barn

Malin Alfvén, barn- och föräldrapsykolog

Malin Alfvén, psykolog.

Samtalet hamnar i centrum. Vi pratar och förklarar för våra barn. Det är positivt, men ha inte dåligt samvete när ni varit arga. Ilska är en tidig markering när något inte är okej. Prata kan man göra efter konflikten.

Vi är allt mer öppna med att visa våra barn kärlek, men det blir även mer okej att vara ledsen och arg. Skulden över att visa starka känslor är på väg bort.

Jämställdheten mellan föräldrar ökar. Fler arbetsplatser initierar att männen tar ut föräldraledighet. Papporna är oftare hemma med sjukt barn.

Fler skaffar ett tredje barn. Förutsättningarna är bättre än förut för föräldrar som vill ha många barn. Det byggs nya dagis och satsas på barnfamiljer i allt högre grad.

Åldern för förstföderskor sjunker. Fler ser fördelar i att studera eller resa och samtidigt ha barn.

Trenden med dyra vagnar och accessoarer till barnen håller i sig. Om ekonomin blir sämre väljer ändå många att satsa på barnen. Vi avstår från en extravagant bil, men köper gärna en toppenbra vagn.