Britter stoppar könade leksaker

Publicerad 2013-09-11

Efter påtryckningar: Nu ska lekjätten sluta skilja på tjej- och killeksaker

Inspiration Leksakskatalogen skapade stor uppståndelse utomlands och har nu inspirerat den brittiska marknaden.

Britterna ska slippa sexistisk leksaksreklam. Med inspiration från Sverige och påtryckningar från föräldrar ska även brittiska Toys R Us ge ut könsneutrala leksakskataloger till julen.

Nu är det slut med sexistisk reklam. Inte heller ska butikerna vara uppdelade i tjej- och killavdelningar. Det meddelar brittiska Toys R Us, som efter en kampanj från konsumentgruppen ”Let toys be toys” (låt leksaker vara leksaker) går föräldrarna till mötes och börjar ”avköna” sina leksaker.

7 500 har skrivit under ”Let toys be toys” upprop där de uppmanar leksaksförsäljare att sortera och presentera leksaker efter tema eller användning – inte efter kön. En inspiration för kampanjen var förändringen i det svenska leklandskapet. Efter anmälningar till reklamombudsmannen började flera svenska företag att presentera könsneutrala leksakskataloger där tjejer lekte med vapen och pojkar med spisar.

Jan Nyberg, försäljningsdirektör på Top Toy som äger både BR-leksaker och Toys R Us, sa i höstas till TT:

- Med det nya genustänket finns inte längre något som är rätt eller fel. Det är inte en kill- eller tjejgrej, utan det är en leksak för barn.

Meningen är man i de brittiska butikerna ska sluta skylta om kön i samband med leksakerna. Det första steget blir att rensa upp bland bilderna i den kommande julkatalogen.