Ny Hello Kitty-öl ska locka kvinnor

Uppdaterad 2013-10-11 | Publicerad 2013-09-20

Marknadsföring mot unga förnekas

Öl för kvinnor? Att produkten är framtagen för att attrahera ungdomar förnekas av företaget.

Från babyleksaker till stringtrosor och nu även öl. Hello Kitty är märket som ska få asiatiska kvinnor att dricka lager.

I små söta burkar på 33 cl lanseras nu Hello Kitty-ölen med försäljning i Taiwan och Kina. Ölen med en alkoholhalt på 2,3 volymprocent finns i de fyra olika smakerna banan, persika, lemon-lime och passionsfrukt. Det uttalade målet är att få asiatiska kvinnor att dricka öl, även om produkten både till utseende och smak mer liknar en läsk.

Att produkten är framtagen för att attrahera ungdomar förnekas av företaget Sanrio som marknadsför och säljer Hello Kitty-produkterna. Till Accent säger företagets vd David Marchi att vuxna kunder vuxit upp med Hello Kitty, som är en välkänd seriefigur sedan många år.

Från gosedjur till sexleksaker

Seriefiguren Hello Kitty finns redan på tiotusentals produkter och pryder såväl gosedjur, kakor, kläder och sexleksaker. Den kattliknande figuren lanserades 1974 och är skapad av den nu 85-åriga japanska mannen Shintaro Tsuji. Enligt honom ska Hello Kitty-figuren symbolisera renhet, vänskap och världsfred.

Hello Kitty har blivit en global modeikon och megavarumärke därför att hennes fundamentala design säger både allt och ingenting på en gång, skriver Businessweek

Följ ämnen i artikeln