’Chokladen har gjort en klassresa’

Publicerad 2013-10-05

”Chokladgroupies” blir bönhörda på rekordstor mässa i Stockholm

Från lördagsgodis via hälsokost till fingastronomi.

När Chokladmässan för elfte året i rad slår upp ­sina portar är intresset för sötsakernas kung större än någonsin.

- Chokladen har gjort en klassresa, säger trend­analytikern Ingela Stenson.

I dag kan du hitta choklad överallt. Närmast kassan på Ica, i din bodylotion, lyxigt matchat med vin av en sommelier eller i den mexikanska chilisåsen.

För Jan Hedh, som har jobbat i chokladbranschen i 50 år, var det presenterna med schweizisk konfekt från pappans affärsresor som väckte intresset.

Ses som hälsosamt

Och han tycker det är ­lika gott nu som då.

- Men vårt förhållande till choklad är annorlunda i dag. Förut var det godis, nu har det blivit fin gastronomi.

På 80-talet lanserades Chocolatier magazine i USA och Jan Hedh började tillverka praliner på NK i Stockholm, något som inte gjorts sedan andra världskriget.

Men det var först efter millennieskiftet som trenden exploderade. Då kom studier på den mörka chokladens hälsovinster. Mörk och ljus choklad började skiljas åt och den mörka marknadsfördes som nyttig.

- Choklad lyckades gå från godis till något hälsosamt. Med mörk choklad kombinerar man att unna sig med att äta något nyttigt. Och den kombinationen vill vi ju ha, säger Ingela Stenson, trendanalytiker vid United Minds.

Hon beskriver det som att vissa livsmedel gjort en klassresa.

- Olivolja, salt, hamburgaren och särskilt chokladen har flyttat in i finrummet, säger hon.

Smaksättningen har dominerat intresset de senaste åren. Men nu vill vi precis som med kaffet och vinet veta mer om ursprunget och hur chokladen har behandlats för att få fram rätt arom, menar Ingela Stenson.

Ökar välbefinnandet

Jan Hedh tror också att bönorna kommer få mer ­fokus framöver.

- Just nu är den internationella trenden att söka nya vilda bönor. Vi ska ta hem porcelanabönor som finns i Mexiko och Peru, de är väldigt ovanliga.

Han berättar att det finns ”chokladgroupies” som hör av sig direkt när han får in någon ny böna eller gör ­någon ny smaksättning.

Varför är intresset runt choklad så stort?

- Det får oss att må bra, man känner ett välbefinnande av choklad, säger Jan Hedh.

”Gudarnas föda” kom till Sverige på 1600-talet

Kakaobönan finns i frukter som växer på kakaoträd.

Den har odlats i Centralamerika av mayaindianer sedan 600-talet f Kr.

Under tidigt 1500-tal tog Christofer Columbus kakaobönan till Europa.

Först användes bönorna till att göra chokladdryck.

1847 tillverkades den första chokladkakan.

Kakaon nådde Sverige i slutet av 1690-talet.

Linné gav kakaoträdet det latinska namnet ”theobroma cacao”, vilket betyder gudarnas ­föda.

Växer så det knakar

För elva år sedan dök cirka 4 500 chokladentusiaster upp på den första chokladmässan i Stockholm. I år har de fått flytta till Stockholmsmässan och festivalen rymmer över 50 utställare och 15 000 besökare.