”Ge flickorna en bra story - inte bara en ponny att klappa”

Publicerad 2013-11-14

Så undviker du könsstereotyper i spel

En stark kvinnlig huvudkaraktär som löser problemen själv utan att bli räddad.

Det är ett recept för att slippa uttjatade könsroller i spel.

- En bra story är viktigt, man ska inte fördumma spelen, säger Malin Gustavsson på Star stable.

Malin Gustavsson.

Hästspelet Star stable riktar sig främst till unga tjejer men de jobbar aktivt för att undvika trötta könsroller.

Hälften kvinnor

- Vi har lagt ner extra kraft på att skapa en huvudkaraktär som är annorlunda från många ”tjejspel”. Vår tjej är självständig, stark och modig, säger Malin Gustavsson som är noga med att kvinnliga och manliga karaktärer behandlas ­lika.

- Framför allt vill vi skapa handlingskraftiga kvinnliga karaktärer - inte bara en prinsessa som väntar på att räddas.

Ungefär 40 procent av de som jobbar med spelet är kvinnor.

- Det är kvinnor som gör 3D-grafiken. Då ser inte tjejerna lika stereotypa ut som de gör i många andra datorspel.

Många enklare spel som riktar sig till tjejer handlar om att göra make-overs, baka kakor och klä sig fint.

- Vi vill inte göra ett fördummande spel där man talar ner till tjejer och bara ger dem en ponny att klappa. Det blir väldigt tråkigt i längden med platta, ytliga spel, man vill ha en bra story och spel med kvalitet.

Tjejerna en stor marknad

Bland tjejer mellan nio och tolv år brukar 76 procent spela datorspel, samma siffra för killar är 98 procent, enligt uppgifter från Statens medieråd.

- Det finns en stor marknad bland unga tjejer, tyvärr tror inte branschen det och vågar inte satsa på att utveckla ordentliga spel för tjejer.

Följ ämnen i artikeln