Jämställt – inte på planen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-13

Reklam bannlyst: Otillåten åsikt

Reklam för öl går bra. Reklam för spel om pengar går bra.

Men jämställdhet får rött kort.

– Det är en otillåten politisk åsikt, säger Svenska Fotbollsförbundets jurist Krister Malmsten.

För tre år sedan uppmanade Svenska Fotbollförbundet och Uefas tidigare ordförande Lennart Johansson damfotbollen att visa upp mer svettiga, snygga kvinnor på plan.

Och ännu är jämställdheten långt ifrån självklar i fotbollsmaktens korridorer.

Under herrlandslagets EM-upptakt mot Slovenien på Ullevi den 25 maj hade sponsorn Folksam en skylt vid sidan av plan som skulle göra reklam för företagens jämställda fonder:

”Könsfördelningen här på planen påminner om den i börsbolagens styrelserum” stod det.

En självklarhet? Inte för Svenska Fotbollförbundet.

Dagen därpå läxades försäkringsbolaget upp. Och en vecka senare – under matchen mot Ukraina – hade skylten visats ut.

– Jag betraktade det som en politisk manifestation. Sådana är inte tillåtna enligt våra och Fifas regler, säger Krister Malmsten, jurist på förbundet.

”Det är löjligt”

Carina Lundberg Markow, ansvarig för ägarfrågor på Folksam, tycker att Fotbollförbundets resonemang är absurt.

– Man får göra reklam för spel som kan leda till missbruk, men inte för jämställdhet. Det är beklämmande och löjligt.

Hon får medhåll av landslagsstjärnan Lotta Schelin.

– Att stå för jämställdhet borde inte vara känsligt. Det är en allmänmänsklig fråga.