Kritik mot datorspel möttes av könsord

Uppdaterad 2013-06-27 | Publicerad 2013-06-14

Anita Sarkeesian efterlyste fler kvinnliga huvudroller - då flödade kvinnohatet på nätet

”Håll käften fitta”. ”Inget problem din otacksamma bitch”.

De svaren fick Anita Sarkeesian när hon undrade var de kvinnliga huvudrollsinnehavarna var i dataspel. När hon ifrågasatte den manliga normen haglade kritik, könsord och hat över henne.

I veckan arrangeras världens största datorspelsmässa, E3 – Electronic entertainment expo, i Los Angeles i USA. Anita Sarkeesian, feminist och bloggare, möttes av ett stort hat när hon twittrade om den totala frånvaron av kvinnor i de spel som presenterades på en presskonferens för Xbox One.

– Det är ett jättekänsligt ämne. Spelbranschen har länge setts som en manlig arena och när kvinnor börjar ta plats så skapas sociala konflikter, säger Lina Eklund, doktor i sociologi vid Stockholms universitet.

"Matlagning och städning"

Tweets som ”Kvinnor hör inte hemma i spelvärlden” och ”Ja, kanske om tjejer faktiskt spelade datorspel din dumma fitta” öste in till Anita Sarkeesian. Vissa frågade om hon förväntade sig ett spel för matlagning och städning.

– Hatet och konflikterna har också en tendens att bli värre på internet som vi sett tidigare med näthatsdebatten, många tycker att det inte är på riktigt när man skriver en elak kommentar på nätet, säger Lina Eklund.

Anita Sarkeesian är inte den enda som får ta emot hat. När Aftonbladets spelkritiker Kerstin Alex i en recension anmärkte på trötta och stereotypa könsroller i spelet ”Remember me” – då gick kommentatorerna i taket. Även hon fick höra att hon var en gnällkärring som borde gå tillbaka till spisen och ge upp tv-spelen. Till slut fick kommentarsfältet stängas på grund av personangrepp.

- Det är inte första gången det händer, jag blir kallad kjoltyg, slyna och radikalfeminist. Jag blir ofta påmind om att jag är just kvinna och får min utbildning och kunskap ifrågasatt på ett helt annat sätt än vad mina manliga kollegor får.

Spel av killar för killar

Kerstin Alex skriver för flera tidningar och sajter och är ofta den enda kvinnliga spelrecensenten.

– De flesta spelen är gjorda av killar och för killar – då blir mannen normen. Problemet är att det inte ifrågasätts att många spel är manschauvinistiska med en stark man och en svag, bystig kvinna. Jag skriver om spelen som kulturuttryck och inte bara som teknik, det blir inte alltid så väl mottaget.

Lina Eklund håller med:

– När kvinnor är med har de sällan huvudrollen utan får ofta vara sidekick eller ännu vanligare – den som ska räddas. Kvinnan får ofta spela en väldigt passiv roll där hon väntar på mannen. De manliga karaktärerna är också stereotypa och överdrivet maskulina.

Varför finns det så få kvinnliga huvudroller?

– Det finns en tanke inom industrin att spel med kvinnliga huvudroller inte säljer och att killar inte vill spela tjejer. Det är en ekonomiskt känslig industri vilket gör att de sällan lägger ner stora pengar på att marknadsföra spel med tjejer vilket i sin tur kan göra att de spelen inte säljer lika mycket. Men det är svårt att veta vad som är hönan och ägget här.

Men en liten ljusning börjar ändå synas. Fler kvinnor kommer in i branschen även om få ännu arbetar med just spelutveckling. Lina Eklund understryker även populariteten hos rollspel som ”World of Warcraft” där man kan välja vilken karaktär man vill spela.

– Det finns en stor grupp inom spelvärlden som vill förändra kvinnosynen i spel och debatten börjar höras.

Kerstin Alex tipsar:

EN SPELIKON ”Mirror's edge”, med ikoniska karaktären Faith i huvudrollen, släpptes den 12 november 2008.

Spelet ”Mirror´s Edge” från Dice är ett bra exempel på ett spel som inte faller in i stereotypa könsroller. Huvudpersonen är en kvinna (utan gigantiska tuttar) som är stark, klädd för uppdraget och inte behöver hjälp av en man.

Lina Eklund tipsar:

Starka kvinnor i "Dragon Age".

I rollspel som ”Mass Effect”, ”Dragon Age” och ”World of Warcraft” får man välja sin egen karaktär utan att storyn ändras. Där kan man välja starka kvinnor som är drivna karaktärer.