Därför stoppade Facebook antimobbningskampanjen

Uppdaterad 2019-06-20 | Publicerad 2012-10-15

Friends talesman: "Vi hoppas att de omprövar sitt beslut"

Via Friends Facebook-app skulle vuxna få känna på hur det är att bombarderas med simulerade kränkande uttalanden från sina FB-vänner.

Med hjälp av Facebook ville Friends få vuxenvärlden att inse vidden av nätmobbning.

Det skulle de inte ha gjort.

Efter bara 12 timmar stängde Facebook ner Friends kampanj.

Skälet: Facebook lånar inte ut sitt varumärke. Inte ens om syftet är att hjälpa unga.

Nätmobbare gör livet till ett helvete för tusentals barn och ungdomar världen över. Mobbningen skördar även unga liv. En ung kanadensiska orkade inte med sina plågoandar längre. I helgen tog hon sitt liv.

Men Facebook lånar inte ut sitt varumärke ens för ett livsviktigt syfte.

Antimobbningsorganisationen Friends senaste satsning mot nätmobbning var en Facebook-applikationen – Mobbningssimulatorn.

Kampanjen fick snabbt spridning och diskuterades flitigt på sociala medier och i bloggar.

Via Facebook-appen skulle vuxna få känna på hur det är att bombarderas med simulerade kränkande uttalanden från sina FB-vänner. Appen skulle ge svar på frågan: Hur känns det egentligen att få en verbal käftsmäll när man loggar in?

Stängdes av efter tolv timmar

Men Mobbningssimulatorn stängdes av Facebooks huvudkontor efter att ha varit i gång i endast tolv timmar. 

Trots att Facebook Sverige gett grönt ljus.

– Vi hade i förväg fått godkänt av svenska Facebook att använda applikationen, säger Andreas Drufva, som är marknadschef på Friends.

Förklaringen till stängningen var att applikationen stred mot Facebooks "varumärkespolicy".

Andreas Drufva är mycket besviken över att Facebook har stoppat kampanjen.

– Frågan om nätmobbning är viktig. Många barn och unga utsätts varje dag med förödande konsekvenser. Vårt syfte var att visa hur nätmobbning kan ta sig uttryck och hur man som vuxen kan agera för att stoppa detta.

– De ansåg att applikationen var för lik en Facebook-sida och att personer kan tro att simulatorn är på riktigt och inte en simulator. Men det är ju faktiskt själva poängen, att sidan ska vara så autentisk som möjligt. Annars riskerar budskapet att gå förlorat, säger Andreas Drufva.

9 000 hann testa

9 000 personer hann testa appen innan Facebook drog i bromsen och plockade bort den.

De flesta som hörde av sig till Friends var positiva medan vissa tyckte att den simulerade mobbningen var alltför otäck.

– Men nätmobbning är otäck. Personer som själv varit utsatta för mobbning när de var yngre har vittnat om att det var precis så det kändes, säger Andreas Drufva.

– Vi för nu en intensiv dialog med Facebook för att få dem att förstå syftet och hur viktigt det är att vi får använda Facebook-applikationen och vi hoppas att de omprövar sitt beslut att stänga kampanjen.

Friends är beredda att göra förändringar i applikationen för att tillmötesgå Facebook.

– Men helst vill vi ju ha kvar applikationen som den ser ut i dag, säger Andreas Drufva.

I ett desperat försök att få Facebook att ändra inställning har Friends skrivit ett långt brev till Facebook-grundaren Mark Zuckerberg med en vädjan om att få använda Facebook i sin kampanj.

– Tyvärr har jag inte så stort hopp om att vi ska lyckas nå en lösning, säger han.

Jan Fredriksson, presskontakt för Facebook Norden, sympatiserar med initiativet från Friends att agera mot näthatet men man är inte beredd att låna ut varumärket Facebook oavsett om syftet är gott.

”Vi står bakom initiativet”

– Facebook har till uppgift att skydda användarna. Vi kan inte tillåta att en tredjepartsaktör gör en sida som ser ut som Facebook. Det är viktigt att hålla sig till företagets riktlinjer för att inte riskera fishing, det vill säga intrång av it-kriminella, säger Jan Fredriksson.

Han säger sig inte känna till att svenska Facebook skulle ha gett sitt godkännande till Friends kampanj.

– Men vi står verkligen bakom initiativet och vi diskuterar just nu hur vi ska kunna gå vidare utan att Facebook används som avsändare.

Hur viktigt är det då att vuxna får känna på hur det är bli trakasserad och mobbad på nätet för att de ska kunna förstå hur barn upplever det?

Barnpsykolog Margit Ekenbark är mycket skeptisk till idén.

– Man måste inte uppleva mobbning. Det går att förstå ändå. Man får vädja till förnuftet i stället, säger hon.

Ny forskning från Göteborgs Universitet visar att var sjätte elev i årskurs fyra har drabbats av nätmobbning. Enligt en undersökning från Symantec förra året har 36 procent av Sveriges barn och unga haft en allvarlig negativ upplevelse på internet, skriver Friends på sin hemsida.

Följ ämnen i artikeln