Nya familjetrenden: Camping hett igen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-07-23

"Familjen får mycket semester för pengarna"

Campingsemester har plötsligt blivit trendigt.

Förra året hade svenska campingplatser fler än 1­5 miljoner gästnätter sammanlagt – och i år kan det bli ännu fler.

– Om vädret håller i sig blir det en ny rekordsommar, säger Lars Isacson, VD för Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Pappa Thomas, mamma Lotta, sönerna Jacob och Oliver samt kompisen Casper campar klassiskt.

I fjol stod campingen för 80 procent av ökningen ­inom svensk turism, sett till antalet gästnätter. Det är mer populärt än någonsin att packa in familjen och dra i väg med husvagn på kroken.

– Redan veckan efter midsommar var många campingplatser fullbokade, säger Lars Isacson.

”Små underverk”

Camping har länge varit töntstämplat. I svenska tv-serier målas bilden upp av par i likadana träningsoveraller, som spelar minigolf och dricker Trocadero.

Men nu har bilden ändrats – och lyxigt inredda husbilar är en del av förändringen. För husvagnarna har sannerligen förändrats mycket sedan 1970-talet.

– I dag är de små underverk i komfort, med riktiga sängar, dusch och internetuppkoppling via campingplatsernas trådlösa nätverk, säger Lars Isacson.

Familjevänlig plats

Men han menar att även intresset för att utforska ­Sverige har ökat.

– Campingplatserna i Sverige har satsat enorma resurser på underhållning och attraktioner de senaste åren och ofta finns det hur mycket som helst att göra för en barnfamilj. Camping är mycket semester för pengarna.

Umgås med grannar

Många barnfamiljer spenderar stora delar av sin semester på en och samma campingplats.

– Det blir som en sommarstuga där barnen har sina vänner och föräldrarna umgås med grannarna i husvagnen intill.