Get-ekul!

Publicerad 2013-04-15

Därför blir klippet viralt

De sprider sig likt ett virus i ditt Facebookflöde. Roliga klipp, söta katter och galna parodier.

Men vad är det som gör att vi inte kan slita fingret från dela-knappen?

Pointers påklädda katter, kul redan 1870.

”And IIIIARRIIOOOAHHH will always love YOOUUUHHHIIIHHH”. Plötsligt är Whitneys vackra stämma utbytt mot en gallskrikande get. Och hon är inte den enda.

En efter en kan man se nya poplåtar och gamla klassiker bli ”goatade” – utbytta av skrikande getter.

Det här är bara ett i raden av många virala fenomen som på senaste tiden dominerat våra Facebook- och Twitterflöden. Men vad är det som blir viralt?

”Du delar inget halvdant”

– För att ett material ska delas och bli viralt krävs det att en känsla är driven till max. Du delar inget som är halvdant eller ganska roligt – det måste vara jättegulligt eller jätteroligt, säger Lance Traore, vd för Unruly Media och expert i Aftonbladets Viral TV.

Enligt Unruly Medias undersökningar är det starka, positiva och glada känslor som leder till flest delningar.

Humor är ganska internationellt och kan på kort tid frambringa starka känslor, därför sprids humorklippen lätt menar Lance Traore.

– Det är även ganska okontroversiellt att dela humorklipp medan många inte vill länka till politiskt innehåll, säger Simon Lindgren, professor i sociologi vid Umeå Universitet.

Man vill dela med sig

De flesta plattformarna för sociala medier uppmuntrar till spridande av klipp och länkar, det är aldrig långt till en dela-knapp säger Simon Lindgren och fortsätter:

– Spridandet av klipp och bilder är även en del av ett socialt behov, att man vill dela upplevelser med andra och få bekräftelse. Många statusuppdaterar på ett visst sätt och länkar till sådant som man vill förknippas med. Det är ett sätt att bygga upp en identitet.

Vilka är det som gör egna parodier och videor?

– För att något ska bli viralt krävs att ett stort antal individer länkar till innehållet men det är däremot långt ifrån alla som producerar eget innehåll. Det är förmodligen en grupp människor som är kreativt intresserade även utanför de sociala medieplattformarna som väljer att lägga ner tid på remixer och redigering, säger Simon Lindgren.

Djur verkar vara en ihållande trend. Varför är djur-mem så populära?

– Allt med djur som imiterar människor är väldigt roligt, men jag vet inte varför. Redan på 1870- talet så satte fotografen Harry Pointer kläder på katter och sålde vykort, så den här trenden försvinner nog aldrig, svarar Lance Traore.

Fem finurliga fenomen

Harlem shake

Till tonerna av Baauers ”Harlem Shake” börjar klippet med en ensam person som dansar iförd mask bland en grupp oberörda människor. När beatet kickar igång klipper man till en scen, från samma ställe, där alla tokdansar i olika förklädnader. Klippet blev en riksnyhet i Sverige då brandmän från Borås la upp sitt Harlem Shake-klipp på youtube. På två veckor gjordes över 250 000 olika videor.

Parodier

En seglivad parodi kommer från den tyska filmen ”Undergången”. En scen där Hitler skäller ut sina officerare finns i otaliga varianter där undertexten avhandlar allt från sossarnas valmöte till Hitlers trasiga Iphone och till slut går varvet runt med en parodi på parodierna. En tidig variant är svensk textning till utländska låtar så som ”Ansiktsburk” och Sovjets nationalsång textad som om den sjöngs på svenska.

Planking

Att fota sig när man ligger platt som en planka på mage ovanpå olika saker, så som bilar, skyltar och djur. Fenomenet spreds snabbt via olika sociala medier och kulminerade i Sverige då 14-åriga Bendik Hamsund plankade på en haj. Har fått roliga efterföljare som att uggla, att sitta ihopkrupen och stirra tomt framför sig likt en uggla. Även mjölkning, att lägga upp bilder på sig när man häller mjölk över ansiktet, är en avart.

Lolcats

Internet väller över av lolcats, bilder på katter följt av en rolig text, som ibland är skriven på så kallat lolspeak, en felstavad engelska.

Fenomenet spåras tillbaka till 2005/06 då kattbilder började delas på forumet 4chan, speciellt på lördagar – eller caturdays. Arketypen för ett lolcat-mem är ”Happy cat”, en grå, trind, leende katt med texten ”I can haz cheeseburger?”. Andra kändisar på lolcat-himlen är ”Basement cat”, helsvart och ond, ”Kitlers” som är katter med hitlermustasch och kändast av dem alla – ”Grumpy cat”, en söt men surmulen liten katt som följs av bittra texter som ”Jag spann en gång – det var fruktansvärt”.

Skrikande getter

Det började redan 2010 med att någon klyftig människa med för mycket fritid redigerade ihop snabba klipp där Oprah Winfrey skrikigt presenterar sina gäster varvat med en riktig skrikande get. Nu har fenomenet spridit sig till musikvideor där man klipper in olika skrikande getter där artisten annars wailar eller ångestskriker.