Ett lyft för Sverige

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-28

Angelina bär babyn i svensk sele

Här bär Brad och Angelina svenskt.

Ett jättelyft för Babybjörn, som blivit megastjärnornas favoritsele.

– Ovärderligt för ett företag, säger pr-experten Paul Ronge.

Under stort medieuppbåd anlände i går världens mest kända barnfamilj till japanska Chiba.

Skådespelerskan Angelina Jolie, 33, är just nu ute på pr-turné för filmen ”Changeling”.

Men det var inte bara Hollywoodproduktionen som fick sig ett uppsving. För på sin mage bar stjärnan sin dotter Vivienne – i en Babybjörn.

Brad Pitt, 45, bar sonen Knox i en brun version av samma modell.

Inte betalt dem

Det svenska företaget hävdar att de inte försett paret med, eller betalt dem för att använda produkten.

– Nej, det har vi inte gjort. Hon använde samma typ av sele när deras Shiloh var baby. Det verkar som att de har dammat av selen och nu använder den igen, säger Annika Sander, informationschef vid Babybjörn.

Företaget är redan stort i USA, där ett hundratal kända personer visat upp sig med produkten, som härstammar från huvudkontoret i Danderyd utanför Stockholm.

– Sverige utgör nu bara fem procent av marknaden, säger Sander.

Att sexbarnsföräldrarna Brad och Angelina använder ens barnprodukt är en dröm för företagare, hävdar pr-experten Paul Ronge.

”Väldigt bra”

– De har en massa ungar som de vill ta hand om så bra som möjligt. De har också massor med pengar och behöver inte bry sig om pris. Alltså måste selarna vara väldigt bra, tänker folk. Så enkelt är det.

Men, framför allt bygger trovärdigheten på att det världsberömda paret själva valt att använda produkten.

– Mycket faller om det visar sig att man fått betalt för att använda en produkt. Då är det business as usual och inte lika värdefullt ur pr-synpunkt, säger Ronge.