Reklam – för kvinnor, av nästan bara män

Uppdaterad 2013-02-22 | Publicerad 2013-02-21

Experten: Ju fler kvinnor, desto bättre blir reklamen

GALET MANSDOMINERAT I tv-serien ”Mad men” – som utspelas i 1960-talets New York – är det männen som dominerar reklambranschen. Sedan dess verkar det inte ha hänt särskilt mycket. Nu har Christina Knight, en av Sveriges mest framstående reklamkreatörer, skrivit en bok om sina upplevelser inom branschen.

Reklamen vänder sig främst till kvinnor.

Men görs av män.

Nu vill en rad framstående kvinnliga reklamkreatörer ändra på branschen.

– Ju fler kvinnor i branschen desto bättre reklam får vi – och mindre stereotyp, säger Karin Setreus.

Christina Knight.

Fyra av fem byråchefer är män, och kvinnorna i branschen släpar efter lönemässigt.

Nej, det handlar inte om det 1960-tal som skildras i prisbelönta serien ”Mad men” – utan om dagens reklambransch.

Nu kommer boken ”Mad women – a herstory of advertising” som ska slå hål på könsroller och inspirera unga kvinnor att ta plats i den mansdominerade branschen.

– När jag hade jobbat med reklam i 25 år hade jag bara läst reklamböcker av män och funderade på varför alla dessa skickliga och fantastiska reklamkvinnor inte klev fram och berättade sina historier. Jag tror på vikten av förebilder och det engelska uttrycket ”if you can’t see it, you can’t be it”, säger Christina Knight som skrivit boken.

”Saknar förebilder”

Hon är en av Sveriges mest framstående reklamkreatörer.

– När jag undervisar möter jag många unga kvinnor som helt saknar inspirerande förebilder. Vi måste ändra på gamla strukturer som inte längre gäller. Det är helt enkelt dags.

I boken finns framgångshistorierna om kvinnor som lyckats i reklambranschen.

Men boken ska inte bara fungera som en ögonöppnare och inspiration för branschfolket, utan också gynna konsumenterna.

Hela 80 procent av köpbesluten tas av kvinnliga kunder, men bara 20 procent av de som jobbar med reklambudskapen är kvinnor.

– Reklamen är en så stor del av det publika rummet att vi har ett ansvar för vilka bilder och förebilder som vi reproducerar. Fler perspektiv måste finnas med; manligt, kvinnligt, människor i olika åldrar, men även personer med annan kulturell, etnisk bakgrund. Så ser det inte ut i dag. Det måste vi förändra, säger Christina Knight.

Påverkar kvaliteten

Reklamanalytikern Karin Setreus menar att det också kommer påverka kvaliteten.

– Man borde kunna göra reklam för olika målgrupper oavsett vem man är, men i slutändan utgår man ändå alltid från sig själv. Ju fler kvinnor i branschen desto bättre reklam kommer vi att få se. Då blir den mindre stereotyp, säger hon och fortsätter:

– Att göra reklam utifrån kön och gamla könsroller är tryggt och har fungerat i många år – därför vågar många företag inget annat. Men i framtiden hoppas jag få se reklam där man vänder sig till personer utifrån livsstil och intressen i stället.

Skiljer 8 000 mellan män och kvinnor

4 av 5 byråchefer är män enligt Komms mätning för 2012.

En kvinnlig art director tjänar i snitt 3 800 kronor mindre i månaden enligt tidningen Resumés undersökning för 2012. Störst löneskillnad är det för projektledare: 8000 kr. Minst för creative directors: 100 kr.

Mer än 80 procent av köpbesluten tas av kvinnor enligt tidningen Forbes, men bara 20 procent av de som jobbar i reklambranschen i världen är kvinnor.

Enligt en amerikansk undersökning blir så mycket som 85 procent av kvinnor förolämpade av reklam.

Källa: Olika Förlag

Boken ”Mad Women – A herstory of advertising” släpps på internationella kvinnodagen 8 mars och ges ut av Olika Förlag.