Sloggi stoppar ”rumptävling”

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-08-28

”Vi har blivit missuppfattade”

En affisch liknande den här blev stoppad eftersom den ansågs sitta på särskilt olämpliga ställen.

Sloggi stoppar nu den uppmärksammade ”rumptävlingen” som aftonbladet.se tidigare rapporterat om.

Men bara i Sverige. I resten av Europa fortsätter tävlingen.

”Tyvärr har vår intention om att hitta världens bästa bakdel missuppfattats av några medier. Vi har mötts av anklagelser som vi, med tanke på att vi är ett ansvarsfullt varumärke, i högsta grad tar på allvar och därför inte kan ignorera”, skriver Sloggi på sin svenska hemsida.

Sloggi har länge förknippats med oskuldsfulla vita bomullstrosor som mormor hade kunnat ha på sig.

Men de senaste åren har märket försökt föryngra sig och med tävlingen "World´s most beautiful bum" ville Sloggi nå ut till yngre konsumenter.

Unga kvinnor skulle visa sin bakdel

Syftet med tävlingen var att skapa uppmärksamhet kring Sloggi.

Unga kvinnor uppmanades att skicka in bilder på sig själva. Besökare på företagets hemsida skulle sedan rösta fram den snyggaste rumpan.

Tävlingen kritiserades dock hårt av både flera organisationer och polis.

– Den här hetsen att man ska locka unga människor att publicera sig på internet med nakenbilder, är tvivelaktig i sig. Man kan lätt förstöra en människas liv för en lång tid framöver, sade bland annat säkerhetsexperten Joakim von Braun till aftonbladet.se.

”Anklagelserna stämmer inte”

Men kritiken mot tävlingen har alltså nu fått företaget att backa och dra tillbaka jakten på den ”snyggaste bakdelen”.

”Trots att vi är övertygade om att dessa anklagelser absolut inte stämmer, så respekterar vi att andra kan ha ett annat synsätt. Framför allt har vi inget önskemål om att kränka någons känslor med vår modelltävling”, skriver Sloggi på sin svenska hemsida.