"Det blev en resa från helvetet"

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-05-28

Spy-lukt, dåligt bemötande och utebliven ersättning.

Många är besvikna på rederierna efter att semestern förstörts av kräksjuka.

Här är läsarnas egna berättelser från mardrömskryssningarna.

Kryssningsfartyget Vision of the Seas.

I går skrev Aftonbladet RESA om två utbrott av kräksjuka på Royal Caribebans kryssningsfartyg.

Tusentals människor isolerades på båtarna under två kryssningsresor i maj, enligt tidningen VG.

Vi beskrev hur flera resenärer är missnöjda med rederiets bemötande och ersättningar till de drabbade.

Nu har läsarna har hört av sig och berättat om både lyckade kryssningar och om drömsemestrar som förvandladlats till mardrömmar.

Läkaren kom inte till hytten

"Hej! Jag var med på kryssningen i maj och min man blev magsjuk i cirka ett dygn.

Det var dålig info om hur många fler som var sjuka och vad man kunde förvänta sig ifall man blev sjuk. Exempelvis om man skulle bli isolerad eller inte. Läkaren som fanns ombord kom inte till hytten för att se till de sjuka, utan de fick gå ner till sjukstugan på första däck. Om en var sjuk i hytten var det bara den som blev isolerad. Andra ”friska” fick röra sig fritt på båten och smitta andra.

Jag blev aldrig smittad, men jag kan säga att jag har aldrig druckit så mycket jägermeister i hela mitt liv. Och det var fler än jag som tog till detta i förebyggande syfte som ”mag-medicin”. Redan vid frukost gick servitörerna runt och sålde detta samt gammeldansk och aquavit.

Ombord på båten sprutades allt med decinficeringsmedel och vi fick sprita händerna före mat. Buffeerna fick vi inte ta ifrån på egen hand. I övrigt var det en ganska bra resa."

Hälsningar M.

"Det blev en resa från helvetet"

"I januari i år åkte vi kryssningsresa. Det blev en resa från helvetet.

Vi blev lovade en femstjärning kryssning (det visade sig vara bluff, värre än den värsta finlandsfärjan), att det skulle vara anpassat för barn (det var det inte), och vi blev så sjuka att vi rullades ut från Arlanda med rullstol.

Responsen från rederiet var ett skämt:

Vi har precis skickat vidare vårt ärende till ARN och väntar på att få höra deras bedömning."

MVH Jessica

Service långt över förväntningarna

"Servicen, vänligheten och det högkvalitativa bemötandet ombord RCCL är långt över förväntningarna och personalen drillas verkligen att bemöta gästerna vänligt och artigt även om gästerna inte passar mattider, är griniga och ovänliga eller uppträder berusade.

Jag har aldrig haft någon som helst anledning att klaga på något. Och till nästa sommar är jag inbokad på Oasis."

/Näckrosen

Följ ämnen i artikeln