IT-haveri åtgärdat på Åklagarmyndigheten

Publicerad 2017-07-26

Teknik. Ett strömavbrott under onsdagsmorgonen gjorde att hela Åklagarmyndighetens ärendehanteringssystem slogs ut. Allt fick skötas på papper.

– Vi är uppe och snurrar sedan 21-tiden, säger Stephan Uttersköld, IT-utvecklingschef på myndigheten.

Driftstoppet gjorde att det inte gick att nå det system som bland annat hanterar pågående mål i alla åklagarkanslier i hela Sverige.

– Till följd av ett strömavbrott i Västerås mellan halv fem och halv sex i morse fick vi problem när strömmen kom tillbaka och våra serverhallar ville inte prata med varandra, säger Stephan Uttersköld.

Systemet heter Cåbra och hanterar vilka personer som är frihetsberövade, åtal som åklagare skickar in, förundersökningar och personuppgifter som skickas in från polisen.

– Vi har listor på dem som sitter frihetsberövade och dem har vi ju koll på, men om en åklagare skrivit ett åtal som ska vara inne en viss tid för att en person sitter häktad så kan man få begära anstånd i några timmar.

Felet låg i serverhallar i Västerås. Där arbetade tekniker inpå kvällen och kunde så småningom åtgärda felet efter en hel dag utan IT-system.

– Vi lyckades lösa det här och kom igång igen vid ungefär klockan 21, säger Stephan Uttersköld.

Risken är enligt IT-utvecklingschefen liten att handlingar gått förlorade. Arbetet blev omständligare när allt fick göras på papper, och åklagare fysiskt fick lämna över olika protokoll.

Åklagare som TT talat med säger att i morgon kommer de som hanterar mindre brott att mötas av "ett berg" av handlingar.

– Så det blir en del efterregistrering. Så fort vi kommer igång igen kommer det att vara som att dra ut en propp. Då kommer allt ramla in igen, säger Stephan Uttersköld.

TT

Följ ämnen i artikeln