Paris skärper kamp mot bensin och diesel

Publicerad 2017-10-12

Miljö. Dieseln ska bort redan till OS 2024, och om tolv år är inga fossilbilar välkomna i Paris. Det säger borgmästarens kontor i ett försök till klargörande efter olika signaler om förbud. Och i Oxford börjar stoppet redan om två år.

– Transport är en av de stora källorna till växthusgaser. Därför planerar vi att lämna förbränningsmotorbilarna, alltså fossilfordonen, till 2030, säger den franska huvudstadens borgmästare Anne Hidalgos medarbetare Christophe Najdovski i en radiointervju med France Info.

En kommuniké från borgmästarkontoret formulerar det enligt franska medier inte som ett "förbud", men klargör att dieseldrivna fordon ska vara borta från den franska huvudstadens gator redan till sommar-OS 2024. Och allt bensindrivet ska vara historia sex år senare.

Svår smogg

Ibland är smoggen nu så svår i Paris att staden, liksom exempelvis Oslo och Peking, har tillfälliga stopp för många förorenande fordon.

På riksplanet har Frankrike målet att alla fordon med avgasrör ska bannlysas från 2040, och Paris tycker alltså att man måste gå före med ett decennium.

Tidigare har Hidalgo anslutit sig till kolleger i Madrid, Mexico City och Aten med målet att dieselbilar skulle bort till år 2025. Men då nämndes inte bensin, som på en del sätt anses snäppet renare än diesel.

Elbilsaktier uppåt

Även Storbritannien har satt upp 2040 som året då bilarna ska vara avgasfria. Men också där finns många som vill gå fortare fram. Samtidigt som Paris besked på torsdagen meddelar Oxford enligt Reuters att redan 2020 invigs en "nollutsläppszon" i stadens centrala delar. Den ska sedan utvidgas år för år.

Världens största bilmarknad Kina meddelade nyligen att alla tillverkare måste sälja minst tio procent supermiljöbilar från och med 2019, ett besked som fått tillverkare av elbilar att ticka uppåt på flera börser i världen.

Elbilskvoten i Kina ska sedan skruvas upp med några procentenheter varje år, med målet även där om en helt fossilfri fordonsflotta.

TT

ANNONS

Hitta en bra laddstation för din elbil:

BATTERI ONLINE

CTEK VÄGGFÄSTE NJORD GO 40-388

198 kr

SMART LED SOLUTIONS

Garo Wallbox 32A 22kW (inkl. Typ 2 kabel)

5 499 kr

LADDBOXBOLAGET

Wallbox Pulsar Max 22kW 7m (PLP2-M-2-4-9-002)

7 490 kr

COMPUTERSALG

Wallbox Pulsar Plus Type 2

7 143 kr

WEBHALLEN

Google Pixel let Dock

1 599 kr

TIBBER STORE

Charge Amps Aura Typ 2 32A 3-fas 22kW

11 990 kr

EVIFY

Amina S 32A 3-fas 22kW

5 995 kr

INET

Belkin BoostCharge Convertible Qi2 Wireless Pad to Stand

890 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Compact Laddbox 8m

7 990 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 2-way 32A 3-fas 22kW

30 500 kr

LADDBOXBOLAGET

Garo Entity Pro 22 kW

10 790 kr

MEKSTER.SE

DEFA eMove Mode 2

3 134 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 32A 3-fas 22kW

6 290 kr

LADDBOXBOLAGET

DEFA Power Laddbox

6 890 kr

LADDSTOPPET

CTEK Chargestorm Connected 2 1-way 32A 3-fas 22kW

17 000 kr

CDON

Blaupunkt Portabel Laddbox 3-fas P3PM2T2 11kW 8-16A 450V

5 589 kr

EVIFY

Charge Amps Dawn 4G 32A 3-fas 22kW

7 799 kr

EVIFY

Tesla Wall Connector Laddbox

5 995 kr

LADDBOXBOLAGET

go-e Charger Gemini Flex 11kW

6 290 kr

EVIFY

DEFA Power charging station 22kW TYPE2

6 890 kr

PROSHOP

Charge Amps Halo 16A 11kW (inkl. Typ 2 kabel)

4 995 kr

JULA

Blaupunkt Portabel Laddare Typ 2 230V 10-16A 3,7kW

4 999 kr

TIBBER STORE

Easee Charge Lite

5 090 kr

LADDBOXBOLAGET

Zaptec Zapcharger Pro Typ 2 32A 22kW

10 790 kr

MOTOACTION.SE

Malmbergs Laddbox Typ 2 3-fas 16A 11kW 6m Kabel

20 899 kr

MOTARDINN

GreenCell EV16 Laddbox med Typ2-Schuko 16A 3,6kW 5,5m

2 737,99 kr

ELBUTIK

Garo Wallbox 32A 22kW WLAN (inkl. Typ 2 kabel)

6 545 kr

ELBILSVARUHUSET.SE

CTEK Njord GO 16A 3-fas 11kW (inkl. Typ 2 kabel 5m)

5 970 kr

TIBBER STORE

Zaptec Go 22kW (inkl. installation)

5 890 kr

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln