Elitfotbollens vision: eget Spotify

Uppdaterad 2019-07-25 | Publicerad 2016-02-04

Fotboll. Ett fotbollsårskort med hemmamatcher, bortamatcher och livesändningar? Det kan bli verklighet om några år.

Svensk elitfotboll (Sef) vill utveckla ett eget Spotify. Där ska de allsvenska klubbarna kunna behålla sina rättigheter och sälja direkt till mediebolag och supportrar, skriver Dagens Nyheter.

– Om någon bara vill köpa säsongskort till hemmamatcher ska man kunna göra det. Eller kanske klippkort eller ett abonnemang som ger vissa saker plus tio biljetter du kan utnyttja när du känner för det. Om du vill ha fri plats när som helst och var som helst och fritt tittande på tv eller i skärm och tillgång till behind-the-scenes-material, då ska du kunna skaffa det, säger Mats Enqvist, generalsekreterare på Sef.

Vid årsskiftet började ett fyraårigt tv-avtal gälla mellan Sef och Cmore/TV4-gruppen och det är efter de åren som det kan bli aktuellt med den nya lösningen.

– Vi ser naturligtvis med viss oro att världen ändras i rasande tempo och när våra medieavtal är en så viktig del av vår verklighet och finansiering så kan vi inte bara sitta och säga hoppsan när världen sedan har förändrats.

TT

Följ ämnen i artikeln