”Har allt vi behöver för att ta ytterligare ett steg”

Publicerad 2016-09-16

Nu invigs Sävehofs nya superarena

Henrik Signell vid nya arenan.

Dubblade publiksiffor, ökad omsättning och en Doom-kamera som kan hjälpa lagen att vinna matcher.

Nu invigs Sävehofs nya superarena.

– Vi har allt vi behöver för att ta ytterligare ett steg både som klubb och lag, säger damtränaren Henrik Signell.

Den kostade 350 miljoner kronor att bygga. Nu är det dags för Sävehof att inviga nya Partille Arena. 3 700 väntas komma till premiären när damerna möter Eslöv och herrarna Skövde på lördag.

Under säsongen räknar klubben med att publiksnittet på herrsidan ska öka från 1 100 i fjol till 2 000 i år. Även på damsidan hoppas man på en fördubbling.

– På damsidan utgår vi från 1 200-1 300. Det är dubbelt på båda sidorna. Det är det vi vill göra nu. I början är det säkert en nyfikenhet på den nya arenan men vi vill lyckas behålla många med en trevlig atmosfär och det finns goda möjligheter till det, säger klubbdirektör Stefan Albrechtson.

Damtränaren Henrik Signell är nöjd med den nya arenan som, enligt Sportbladets Partillefödde Robert Laul, kallats ”Reflexen” i folkmun under byggnadsprocessen eftersom solen bländar grannarna mitt emot.

– Den är svinbra. Härlig att träna i och det känns som att den kommer att bli väldigt härlig att spela matcher i. Sedan är den stor och mycket faciliteter och hypermodern, säger Signell.

”Ett häftigt steg”

Arenan har också en Doom-kamera som filmar matcherna ur olika vinklar och gör det möjligt för tränaren att spela upp sekvenser från matcherna redan i paus.

– Det är något vi inte har nyttjat än och det är inte riktigt färdigt. Men det är klart att det är en intressant utveckling att ta i form av analysering, men också utveckling och träning. Spelarna kan se vad de precis har gjort. Det är ett häftigt steg att ta som eventuellt kan vara en liten del på lång sikt till att vi vinner lite matcher, säger Signell.

De ökade omkostnaderna gör dock att Sävehof nu måste tjäna ytterligare 3,5 miljoner på publikintäkter och sponsoravtal.

– 3,5 miljoner måste in, sedan kan vi bara hoppas att vi kan göra det bättre än så. Omsättningen på sikt tror jag kan bli både fem och tio miljoner, säger Albrechtson.