Legendaren vägrar ge upp

Uppdaterad 2015-03-24 | Publicerad 2015-03-21

Rossi, 36, laddar om: ”Mc:n är klart bättre än i fjol”

växlar upp  Den sjufaldige världsmästaren Valentino Rossi hoppas att Yamahas nya växellåda ska ge teamet ett lyft när MotoGP-säsongen drar i gång i Qatar om en vecka.

År 2000 fick en ung världsmästare chansen.

16 år och sju VM-titlar senare är han fortfarande kvar – och en av de stora favoriterna:

– Det blir en bra säsong, säger Valentino Rossi.

1999 vann roadracingföraren VM i 250 cc och som tack för det belönades han med en Honda 500 cc. Han ersatte den store Michael Doohan som la av efter fem VM-titlar i 500 cc och han tog över dennes chefsingenjör Jeremy Burgess. Det blev starten på ett långt och framgångsrikt samarbete.

2001 vann Valentino Rossi sin första VM-titel med Honda (elva GP- segrar i 500 cc), året därefter tog MotoGP över som roadracingens kungaserie och efter att ha vunnit åtta av de första loppen avslutade Rossi säsongen som seriens första världsmästare. Italienaren vann samtliga VM från 2001 till och med 2005, även om han bytte från Honda till Yamaha.

VM-tvåa i fjol

Han tog ytterligare två VM-titlar (2008 och 2009) innan han 2011 bytte till mc-tillverkaren Ducati. Där trivdes han inte riktigt utan kom tillbaka till Yamaha 2013.

De två senaste säsongerna har serien dominerats av Hondas Marc Marquez, men förra året vann Rossi två segrar och slutade tvåa i VM – 35 år gammal.

Nu gör han ännu en satsning mot nästa VM-titel.

– Mc:n har blivit klart bättre sedan förra året och det är det viktigaste, säger Rossi till motorsporttotal när han avslutat årets vintertester i Qatar.

– Detta blir en bra säsong, men det är många förare som är snabba. För att vi ska vara med längst fram så måste allt fungera till 100 procent.

Yamaha har en ny växellåda som Rossi hoppas på:

– Den kommer säkerligen att hjälpa oss, den fungerar bra och hjälper oss när vi ska bromsa. Det är ingen jättestor fördel, men det är en fördel.

Jagar 22-åringen

Han har nyligen fyllt 36 år och är äldst i startfältet när säsongspremiären avgörs i Qatar om en vecka.

Han möter de senaste två årens världsmästare, 22-årige Marc Marquez, teamkollegan Jorge Lorenzo, som vann VM i serien 2010 och 2012, samt Dani Pedrosa som varit med och slagits om titeln i tio år.

–  Nu vill jag äntligen starta säsongen, säger Valentino Rossi.

– Vi väntar väldigt tålmodigt, men vi är beredda!

Annas motorlista vecka 12

POLE POSITION

1) Ulf Leanders.

Han kör dragracing och tog en historisk seger i amerikanska Gagnesville i helgen. Detta är den andra stora svenska framgången i Top Metanol Funny Car sedan årsskiftet. För ett par veckor sedan vann den ny blivne världsrekordhållaren Jonnie Lindberg i Pomona - två deltävlingar och två svenska segrar. Nästa deltävling avgörs den 27-29 mars.

2) Lewis Hamilton.

Världsmästaren i F1 fortsätter där han slutade - som en vinnare. Han vann F1-premiären i Australien och nu har han också köpt sig en snuygg sportbil, en LaFerrari vård 12 miljoner kronor.

3) Marc Marquez.

De två senaste årens världsmästare är favorit när motoGP-säsongen drar i gång i Qatar nästa helg.

4) Valentino Rossi.

Han har nio VM-titlar i roadracing och den 36-årige veteranen ger sig inte. Nu ska en av tidernas största mc-profiler köra ännu en VM-säsong.

5) Marcus Ericsson.

Han tog de första svenska VM-poängen i F1 på mer än 25 år när han slutade åtta i Australiens GP.

6) Per Gunnar Andersson.

Den förre juniorvärldsmästaren i rally kör för Marklunds Motorsport i VM i rallycross 2015, i den andra bilen sitter finländaren Toomas Heikkinen, men VW har ännu ett team i mästerskapet, Kristoffersson Motorsport med Johan Kristoffersson och Tord Linnerud, Norge.

7) Fernando Alonso.

Den dubble världsmästaren i F1 missade premiären. Han var fortfarande inte helt återställd efter sin krasch under testerna. I onsdags körde han i McLarens simulator för första gången och målet är att köra säsongens andra lopp i Malaysia den 29 mars. Även Valtteri Bottas, Williams räknar med att köra nästa vecka.

8) Bernie Ecclestone.

F1-gurun ska ha löst konflikten mellan Sauber och Giedo van der Garde Nu är han också irriterad på Manor som kom till Australiens GP med ofullständiga bilar. Det gillar inte Ecclestone som nu visar vem som bestämmer.

9) Giedo van der Garde:

Han kom till Australien för att vinna rätten att köra för Sauber i domstolen. Det gjorde han också. Rätten ansåg att Saubers tidigare testförare hade ett gällande förarkontrakt för 2015, men kort före kvalet avsade han sig den rätten och nu ska han valt att lämna teamet. Det sägs ha kostat schweizarna närmare 140 miljoner kronor.

MOTORSTOPP

1) Antonio Lindbäck.

Speedwayföraren har petats från landslaget. Anledningen är att han har gripits för rattfylleri, igen. Det är tredje gången.

2) Nürburgring.

Banan klarar inte av att arrangera sommarens F1-lopp. Därför stryks Tysklands GP.

Följ ämnen i artikeln