”Är inte bara med – i år kör jag också”

Publicerad 2015-05-08

Formel 1-cirkusen har kommit till Europa – Sportbladet träffade Marcus Ericsson

Barcelona Marcus Ericsson kör sin andra säsong i F1.

Men i realiteten är det hans första.

– Förra året var jag med i formel 1, säger han.

– I år är jag inte bara med, i år kör jag också. Så stor är skillnaden.

Marcus Ericsson är avslappnad när vi möts i Saubers medialounge, han har tagit sina första VM- poäng i formel 1 och lyckats kvala in till den sista kvalomgången vid två tillfällen. Det frustrerade uttrycket från förra året är borta, i stället utstrålar han självförtroende och lugn.

– Säsongsinledningen har fungerat över förväntan, säger han.

– När vi skrev på visste vi att teamet hade gjort bra saker tidigare och att det alltid har varit ett team som tagit poäng, men förra året var tungt och vi visste inte riktigt vilken nivå vi skulle ligga på. Redan på testerna fungerade det riktigt bra och det kändes hopp­fullt. Ända sedan starten i Australien har visat att vi är med i mittfältet, det är superkul för mig som förare att ha material där jag kan visa vad jag går för och jag tycker att jag har lyckats göra det också. Det har varit en kul start på säsongen, men jag vill ju såklart ändå ha mer.

Förra året fick Ericsson kämpa sig genom säsongen. Hans bil var sämst redan från början och den blev aldrig bättre. Teamet hade ekonomiska problem och existerar inte längre. Det var ett tufft år, men också ett år som betytt väldigt mycket för hans karriär.

”I motgång hela tiden”

– Jag inte hade förutsättningar att göra någonting, men det året var otroligt viktigt. Jag jobbade i motgång hela tiden, det var ständig motgång. Det gällde att ändå behålla fokus och mitt sätt att jobba. Jag tycker att jag gick stärkt ur det och även om teamet hela tiden låg långt bak fick jag köra under F1-helgerna, jag fick jobba med ett F1-team och jag lärde mig väldigt mycket. Det var ovärderligt för min karriär.

Märker du någon skillnad i år?

– Jag kan säga så här, förra året så var jag med i F1. Nu är jag inte bara med, nu kör jag formel 1.

– Det är en rätt så bra skillnad på hur det är och hur det var. Nu är jag med på riktigt, jag kan tävla mot flera av de stora förarna på banan och det märks i depån också. Det är roligt, jag möts med mer respekt av andra förare. Man blir behandlad på ett annat sätt. När man kör i de minsta teamen så är man mest den där jobbiga som är i vägen när de ska varva en, men när man kan visa mer på banan så möts man av en annan respekt.

Hur då? Är det så att de som gick förbi dig utan att se dig plötsligt hälsar?

– Jo lite så, absolut. Nu kommer de fram, hälsar och snackar. Det gjorde de inte förra året, då gick de bara förbi.

Efter fyra lopp ligger Marcus Ericsson på plats 14 i VM med sina fem poäng.

Hans teamkollega, debutanten Felipe Nasr från Brasilien, ligger åtta med 14 poäng.

– Man vill alltid vara bäst i teamet, jag och Felipe har haft två starka race var. Jag var starkare än vad han var i Malaysia och Bahrain, problemet är bara det att i Malaysia gjorde jag ett ödesdigert misstag innan jag åkte av och i Bahrain så gjorde man ett misstag i depån. Därför tog jag inte tog några poäng när jag gjorde mina starkaste insatser, men det gjorde han.  Samtidigt så tycker jag att vi har varit snabba båda två, vi kan sporra varandra och ibland är han lite före och ibland är jag det. Det är en lång säsong och målet är klart att jag ska gå om honom.

Har med sig nyheter

Nu har cirkusen kommit till Barcelona, det första av loppen i Europa. Det är tre veckor sedan den senaste tävlingen och nästan alla teamen har med sig nyheter till bilarna. Vissa stall, som Ferrari, Red Bull och McLaren flera uppdateringar med sig och enligt traditionen är den bilen som vinner i Barcelona ofta stark i de tre–fyra kommande loppen.

Finns det en risk att de andra hämtar in er nu?

– Vi har inga jättegrejer med oss, men lite små saker, säger Marcus Ericsson.

– Det finns alltid en risk att de andra kommer ikapp, men de bilarna som startar starkt har en bra grund att stå på. Jag tycker att vi har det, även om vi inte kan hänga med storteamen. Man får köpa att vi kanske tappat mer på Mercedes och Ferrari, men vi bör vara i fas med Lotus, Force India och Toro Rosso även framöver. Sedan är frågan hur mycket Mc­Laren förbättrar sig, förr eller så kommer de att gå förbi så är det. Vår uppgift är att vara med och kämpa om poäng varje helg och den kapaciteten har vi.

Vill du ha fler motornyheter? Följ Sportbladet Motor på Facebook.