Marcus Ericsson hård i kritiken mot RF

Publicerad 2023-11-21

En dubbelseger i VM, tre svenska förare i en av världens främsta racingserier, en svensk förare på väg mot Formel 1 och en svensk deltävling i VM-rally.

Internationellt är svensk bilsport stark - trots det riskerar det svensk bilsport att bli helt utan statligt stöd.

– Det är respektlöst mot hundratusentals utövare och alla entusiaster, säger Marcus Ericsson.

LÄS MER: Landslagen hotas – storm i svensk idrott

Han är den senaste svenska förare som tävlat i Formel 1, han vann Indy 500 år 2022 och var tvåa 2023. Han är också en produkt av svensk racing och har öppnat dörrarna för flera unga förare.

Numera återfinns tre förare med svensk licens i IndyCar, som är den högsta klassen inom amerikansk formelbilsracing.

Ericsson blir bestört när han hör att Riksidrottsförbundet har valt att utesluta idrotter med motorer från den definition RF valt att basera sitt elitidrottstöd på.

– Tyvärr bekräftar RF:s initiativ den svenska synen på att motorsport inte är accepterat inom den svenska idrottsfamiljen, vilket är väldigt tråkigt när just bilsporten är oerhört framgångsrik internationellt , säger Marcus Ericsson till Sportbladet.

”Jäkligt tråkigt”

Han har tävlat internationellt i ungefär 15 år och är en av två svenska förare som vunnit det klassiska loppet Indianapolis 500, en tävling som avgjordes första gången år 1911.

– Det är jäkligt tråkigt att vi ska vara det svarta fåret inom svensk idrott. Jag tycker verkligen att man ska tänka om här, framförallt med tanke på hur bred motorsporten är i Sverige och vilken historia sporten har. Det är oerhört tråkigt att sporten inte blir uppmärksammad för alla framgångar som svenska förare når, för det arbete som föreningar gör runt om i landet och hur vi bidrar till att sätta Sverige på världskartan.

Felix Rosenqvist

RF får kritik från Ericsson, Rosenqvist och Kristoffersson

Sverige har under många år nått stora framgångar inom just bilsport och har nu exempelvis tre förare i IndyCar, Dino Beganovic i F1-stallet Ferraris förarakademi, en uppskattad VM-deltävling i rally, två VM-medaljer i rallycross samt nått internationella framgångar i go-kart och även i Rally Raid.

– Bilsporten är etablerad internationellt och får en stor uppmärksamhet över hela världen. Det handlar om mästerskap som exempelvis VM i rally, Formel 1 och IndyCar. Vi förare representerar Sverige och svensk idrott på den yppersta elitnivån i några av världens mest uppmärksammade idrottsgrenar. Man måste förstå hur stort det är för ett litet land som Sverige, det kan man inte bara ignorera, säger Felix Rosenqvist.

Han tävlar numera i IndyCar i USA, och har mer än tio år varit en del av det svenska landslaget i racing, något som hjälpte honom under inledningen av hans karriär. Därför anser han att stödet till ungdomar istället borde öka, för att säkra framtida svenska framgångar.

– Någon måste vakna här, säger Rosenqvist.

– Det kommer fler unga svenska killar och tjejer varje år som tar klivet ut för att tävla internationellt, vilket kostar enorma pengar. Det är där hos ungdomarna som stödet behövs. Det är trist om man avvecklar något som unga talanger verkligen behöver för att ta sig framåt. Vi som redan har tagit oss fram står på egna ben, men det känns tråkigt att ett sådant beslut ska förstöra för unga förare och alla de fans som följer motorsporten.

Johan Kristoffersson firade för ett par dagar sedan sin sjätte VM-titel i rallycross, ingen förare har någonsin vunnit fler titlar i mästerskapet.

Kan göra sporten segregerad

Även världsmästaren i rallycross, Johan Kristoffersson, reagerar mot att RF väljer en ranking som exkluderar motorer och därmed inte klassar bilsport som sport, samt att ett förbund med fler än 170 000 medlemmar riskerar att bli utan stöd.

– Svensk bilsport har gjort ett fantastiskt jobb med små medel, sett till de framgångar vi skördar. Landslagsverksamheten hjälper många unga förre. Där kan de träffa mer etablerade förare, få tips, råd och hjälp med kontakter till team och företag för att kunna lägga grunden till en egen karriär, säger Kristoffersson.

– Under min tid som längdåkare hade vi landslagssamlingar för att träna och sporra varandra, här handlar det om att öppna möjligheter för unga förare att skapa sig en karriär och bidra med erfarenheter. Det är minst lika viktigt för framtiden.

Kristoffersson var en mycket lovande längdskidåkare, men valde i 20-årsåldern att enbart satsa på bilsport. Han har nu vunnit sex VM-titlar i rallycross, den senaste vann han före landsmannen Kevin Hansen, och han är oroad för att RF:s initiativ ska göra bilsporten till en klassfråga.

– Detta ökar risken för att talanger faller bort, det finns många duktiga unga talanger som inte har de ekonomiska möjligheterna att satsa på bilsport. Detta kan göra sporten mer segregerad, säger han.

– Motorsport kostar pengar och det är lätt att säga att du köper dig en plats, men att bli så duktig som vad många svenska förare är och nå de framångarna som vi har gjort kan inte köpas för pengar. Utan elitstöd och samarbete är risken stor att talangerna försvinner.