Superfinalen slår alla rekord

Publicerad 2012-02-02

En reklamsnutt kostar 24 miljoner kronor – för 30 sekunder.

Madonna uppträder i halvtid.

Och någon gång däremellan avgörs årets Super bowl.

David Beckham syns i nya H&M-reklamen.

Super bowl – finalen i den amerikanska NFL-fotbollen – är årets tv-händelse i USA. Men det är långt ifrån enbart de sportintresserade som följer sändningarna. Tvärtom är antalet tittare snarare högre under halvtid än under själva matchen.

Fantasisummorna som olika företag betalar för att få göra reklam gör att intresset för de korta och ofta påkostade filmerna är skyhögt. Att artister som Bruce Springsteen, Rolling Stones eller som i år Madonna, brukar stå för halvtidsunderhållningen gör inte saken sämre.

På den amerikanska listan över tv-programmen med högst antal tittare de senaste 50 åren ligger Super bowl på 16 av de 20 översta platserna. Förra årets final mellan Green Bay Packers och Pittsburgh Steelers toppar listan med 111 miljoner tittare bara i USA.

Dyr reklam

Årets final mellan New York Giants och New England Patriots tippas slå rekordet på nytt. Det har gjort att tv-bolaget NBC kunnat höja reklampriserna med 17 procent jämfört med i fjol, till i genomsnitt 3,5 miljoner dollar (motsvarande knappt 24 miljoner kronor) för 30 sekunder.

– Super bowl är ett stort finansiellt åtagande, som vi ältat mycket, medger Nich Utton, marknadschef på finansbolaget E-trade, för New York Times.

– Pressen är intensiv när man tävlar mot 70 andra annonser.

I år finns bland andra svenska H&M bland annonsörerna, med fotbollsstjärnan David Beckham som underklädesmodell. Annars blir det mest som vanligt – öl, bilar, läskedrycker och de senaste smakproven från storfilmer från Hollywood.

Premiär i smyg

Matchen mellan Giants och Patriots är en repris på finalen från 2008. Sedan dess har dock mycket hänt på den kommersiella sidan av Super bowl. I år satsar annonsörerna hårdare än någonsin på de sociala medierna, där flera av reklamfilmerna redan haft "smygpremiär" och setts av miljontals surfare.

Reklam för reklamen, med andra ord.

– Super bowl är egentligen inte längre bara en match på en söndagseftermiddag. Det är en nästan tre veckor lång pr- och sociala medier-kampanj, säger Brian Thomas, pr-chef på Volkswagen i USA, till Chigaco Tribune.

Matchen sänds i TV10 med start söndag natt. Sändningen startar 00.01.

JENS BORNEMANN/TT

Följ ämnen i artikeln