MOTORLISTAN

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2006-12-23

1) (-) Mattias Ekström

The Champion of Champions är en blond dalmas. Mattias Ekström som haft ett tungt år i DTM lyckades besegra rallyvärldsmästaren Sebastien Loeb - i hans egen bil och på hans egen hemmaplan.

Imponerande av svensken som haft ett tufft år fyllt av besvikelser i DTM.

– Jag är enormt stolt, kommenterade Mattias efter loppet.

Det har han all anledning att vara - grattis och god fortsättning.

2 (5) DTM

Audi fick i fjol se sig slagna av Mercedes i DTM, den stora standardvagnsserien i Tyskland. Men till 2007 gör de en nysatsning och drömmen är två före detta F1-förare:

Jacques Villeneuve och Juan Pablo Montoya - en satsning som skulle kosta ungefär 50 miljoner per förare.

– VI för intensiva diskussioner och deras telefonnummer finns i min kalender, säger Audis sportchef Wolfgang Ullrich till F1-total.

3) (4) F1-skvaller

?Renault presenterar sin nya bil den 24 januari i Amsterdam. De första testerna görs redan den 16 januari 2007.

?Sebastien Bourdais dröm går i uppfyllelse. Från och med 2008 ska Champ-Carmästaren ratta en F1-bil. Han har kontrakt med Tor Rosso.

?Timo Glock blir testförare hos BMW och Robert Doornbos stannar hos Red Bull.

4 (-) Dakarsvenskarna

Det börjar dra i hop sig för Dakarrallyt. Det startar i Lissabon den 6 januari och målgång den 21 januari i Dakar. Tre svenskar är anmälda, Annie Seel och Thomas Berglund kör MC medan Tina Thörner läser kartan åt Jutta Kleinschmidt. Tävlingen visas på Eurosport.

5 (-) Rallykort

?Daniel Carlsson ska köra minst sex tävlingar för OMV Kronos Citroën World Rally Team, stallet som vann VM med Sebastien Loeb i år. Hans stalkompis blir österrikaren Manfred Stohl. En av anledningarna till att Daniel fick jobbet är hans satsning på World Rally Against Drunking Driving. Det gav rubriker - och ett nytt jobb.

?2007 startar två Mitsubishi Lancer i WRC, men i ett privatteam. Bilarna körs av finländaren Toni Kardemeister och Kahlid Al-Qassimi, Förenade Arabemiraten

6 (-) Ferrari

Eller deras chef Luca di Montezemolo ser en mycket ljus framtid för sitt stall - även utan Michael Schumacher.

– Vi kommer att vinna igen. Vi har ett stort förtroende för Kimi Räikkönen och Filipe Massa. Ferrari har allt, pengar, motivation och medel för att vinna igen och för att tillhöra världstoppen, säger han till La Repubblica.

Han dementerar även att Kimi Räikkönen är den givna ettan.

7) (-) Stjärnskvaller

?Leo och Greg är båda söner till den förre F1-världsmästaren Nigel Mansell. De startar båda i brittiska Formel 3 nästa år.

?Över 1000 personer följde den förre F1-föraren Clay Regazzoni till hans sista vila. Italienaren omkom i en kock med en lastbil. DÅ var han på väg till ett möte med en fanclub. Regazzoni blev 67 år och körde 132 GP-lopp, 1974 blev han tvåa i VM

8 (10) MC-Kort

?Ilmor är det sista MotoGP stallet att meddela sina förare till nästa säsong, det blir britten Jeremy McWilliams och australiern Andrew Pitt.

?Valentino Rossi missade VM-guldet. Men kan ändå glädja sig åt att vara en av världens bäst betalda idrottsmän. Han är femma på listan och tjänar 204 miljoner kr om året. Listan leds av Tiger Woods ( 620 milj kr per år), före Michael Schumacher och basketspelare Kobe Bryant.

9 (-) Adrian Sutil

Det är namnet på den tysk som blir andreförare bredvid Cristjan Albers i F1-stallet Spyker till nästa säsong. Han vann japanska F3 och blir nu den fjärde tysken i F1 efter Ralf Schumacher, Nico Rosberg och Nick Heidfeld. Stallets nya bil ska debutera först i februari. De andra stallen har bilarna klara redan i januari.

10 (6) STCC

Programmet är klart, det blir start i Sturup den 22 april och finalen avgörs på Mantorp den 30 september. Totalt är det 11 tävlingar, två fler än i fjol.

22 april: Sturup.

6 maj: Knutstorp eller Kinnekulle.

20 maj: Mantorp.

3 juni: Karlskoga.

17 juni: Anderstorp.

30 juni: Våler.

15 juli: Falkenberg.

19 augusti: Karlskoga.

2 september: Kinnekulle eller Knutstorp.

16 september: Sturup.

30 september: Mantorp

Motorstopp

Max Mosley

FIAs president hotar med att dra in licenserna om förarna snackar säkerhet med någon annan än FIA. Anledningen är att förarna och stallen klagat på en del banor:

- Vi kommer alltid att lyssna på förarna men besluten måste vara våra. Om vi måste markera hur vi står i frågan genom att ställa in en tävling eller två eller om vi drar in några förares superlicens för att statuera exempel så gör vi det. Det blir bäst för sporten i det långa loppet. Se det här som en varning, skriver Max Mosley i F1 Racing.

Anna Andersson (anna.c.andersson@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln