MOTORLISTAN

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-04-21

– med Anna Andersson

1 Lewis Hamilton

3, 2, 2. Det är debutanten Lewis Hamiltons resultat i årets F1-serie och det är imponerande. Aldrig tidigare har en debutant varit på prispallen i samtliga tre inledande lopp. Han har 22 poäng, precis lika många som sin teamkompis, den dubble världsmästaren Fernando Alonso och som Ferraris stora hopp Kimi Räikkönen.

- Ibland måste jag nypa mig i armen och se till att jag håller mig med båda fötterna på jorden, säger han till engelska "Mirror" och han tror stenhårt på att det blir en seger i år.

- Det är bara en tidsfråga. Jag jobbar extremt hårt, citeras han.

- Man måste sätta höga mål och jag har redan uppnått mina.

2 Mattias Ekström

Svensken vann Race of Champions i vintras och är efter en misslyckad fjolårssäsong återigen "The Champ". Nu ska han se till att ta tillbaka DTM-titeln.

- Balansen i bilen är betydligt bättre, den gör som jag vill, säger han till Sportbladet.

- Jag är så revanschsugen, från tårna till hårfästet.

Tuffaste konkurrenterna är Audikompisen Tom Kristensen och Mercedes Bernd Schneider och Mika Häkkinen.

3 Rossi vs Hayden

Italienaren Valentino Rossi leder VM i motoGP, men nu utmanas han av världsmästaren Nick Hayden. Amerikanen har inlett magert och ligger bara sexa i VM, 28 poäng efter ledande Rossi efter två tävlingar. Men till helgens tävling i Turkiet är han redo.

- Jag är beredd, till skillnad från i Qatar och Jerez har vi kunnat testa den nya mc:n här, citeras han av motorsporttotal.

4 Motocross

I årets första två VM-deltävlingar i MX 1 har segrarna hetat Josh Coppins, Yamaha och Jonathan Barragan KTM Red Bull, men till helgens tävling i Portugal nämns även belgaren Kevin Strijbos som en möjlig vinnare. Han är nu helt återställd efter sin knäskada. Barragan hade problem med ena skuldran senast och har vilat i veckan för att vara i helt frisk till morgondagens två lopp.

5 Volvo

Premiär för STCC Sturup Raceway i Skåne i helgen och mest spännande känns Volvos Polestarteam med Robert Dahlgren och Alexander Storckenfeldt och detta eftersom teamet satsar grönt. De blåvita bilarna är gröna och bilarna körs på bioetanol E85.

6 Svenskt i korthet

Alx Danielsson gör debut i Euroseries 3000. Tävlingen körs på italienska Vallelunga. Kval i morgon och två lopp på i morgon. Alx var snabb på testerna och hoppas på att vara med i toppen.

Björn Wirdheim startade som 18:e och slutade på 13:e plats i Formula Nippon förra helgen. Därmed blev det inga poäng för svensken.

7 Jeff Gordon

Han leder NASCARs Nextel Cup och har tagit sin fjärde pole position för i år. Han startar först när Subway Fresh Fit 500 avgörs på Phoenix International Raceway natten till söndag.

8 Kimi Räikkönen

Ferrari har tagit poleposition i samtliga tre lopp, men finländaren som själv tagit en av dem är inte nöjd.

- Man kan inte undgå att se att vårt problem är kvalet. Vi är snabba på loppen, men inte tillräckligt snabba på ett varv under kvalet, säger han till "Autosport".

- 22 poäng är bra, men jag hade kunnat ta full pott i alla lopp. Vi blir bättre om bilen utvecklas och jag hoppas att vi löser det under de kommande testerna.

9 WRC-kort

Subarus Chris Atkinson har en ny kartläsare, belgaren

Stéphane Prévot. Hans företrädare Glenn Macneall lämnade teamet efter Portugals VM-rally.

Italienaren Gigi Galli tog två poäng i Portugal, men efter tre av åtta planerade VM-lopp är säsongen över. Anledningen är att en sponsor hoppat av och ekonomin därför inte går ihop.

10 Ralf Schumacher

Tysken har kritiserats hårt efter den usla inledningen i F1, nu svarar han på sin hemsida.

"Både jag och Jarno Trulli måste kämpa med bilen eftersom den är allt för understyrd, skriver han och svarar på den kritik han fått för sin körstil".

"Ingen förare ändrar sin körstil över en natt. Det handlar om att hitta rätt inställningar på bilen så att de passar min körstil och det arbetar jag och Toyota hårt med".

MOTORSTOPP

Renault Säsongsstarten är långt i från vad man förväntat sig och enligt tyska Auto, Motor und Sport var det ett krismöte på högkvarteret i Enstone i går. Det handlade framförallt om däcken, Bridgestones däck sägs påverka bilens aerodynamik negativt. Men man diskuterade även hjulupphängning, fördelningen av vikten och den aerodynamiska balansen.

Anna Andersson (anna.c.andersson@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln