STCC är redo att ta över Ryssland

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-25

I år Danmark – men STCC
har större planer

Premiär i dag Redan i år har STCC slagit ihop sig med den danska standardvagnsserien. Men i framtiden hoppas de även kunna utöka serien med flera länder.

I år ska STCC ta över Danmark.

Sen är planen att herraväldet ska utökas till Norge, Finland och ända in i Baltikum och Ryssland.

– Jag tror att vi har jätte­stora möjligheter. Då kan vi bli många nationaliteter på sikt, säger STCC:s vd Bob Huzell.

STCC har ända sedan starten i mitten av 90-talet varit en stor succé. Men i ärlighetens namn har toppen varit ganska smal. Hela tiden har det handlat om tre fyra team som slagits om mästerskapet.

Problemen har enligt veteranen Janne ”Flash” Nilsson varit två. Dels svårigheten att hitta kompetenta ­förare. Dels ekonomin.

– Det är svårt att hitta så det räcker till mer än tre ­fyra storteam, tyvärr är det så, säger han.

”Ju större ju bättre”

Både ”Flash” och Bob Huzell är övertygade om att lösningen är att utvidga STCC. I första hand till övriga Norden, men senare både till Baltikum och Ryssland:

– Ju större ju bättre, säger ”Flash” som får medhåll av Huzell:

– Är vi på en större marknad är det lättare att få pengar. Vi tror att allt börjar i sportsligt intresse. Har vi det med oss och en större geografisk marknad tror jag det blir bättre både för oss och för teamen som ska leva på det, säger Huzell.

Hur kan satsningen i Ryssland se ut?

– Vi vet att öststaterna tittar på oss och vad som händer. Det finns ingen riktig bana men vi kan kolla på stadsrace och andra lösningar.

Finns det något negativt med en utvidgning?

– Alltså, man kan ju säga att då kommer ni ju inte till Karlskoga mer än en gång kanske. Nej, i och för sig. Men då får väl alla i Örebro- och Karlskogatrakten gå den gången då så blir det dubbelt så många som det är nu när vi kör två gånger, säger ”Flash”.

Högre klass

Redan i år har STCC slagit ihop sina påsar med den danska standardvagnsserien. Det handlar om en sorts förlovning som Bob Huzell benämner det. I år är det fortfarande två separata serier, nästa år blir det ett regelrätt äktenskap för att använda Huzells terminologi.

Förutom en större marknad för sponsorer leder det också till högre klass på ­förarna. I helgen spetsas de vanliga STCC­förarna med toppnamn som dansken Jan Magnussen som tidigare tävlat i F1.

Följ ämnen i artikeln