Välkommen till helvetet

Uppdaterad 2015-03-30 | Publicerad 2015-03-28

Ericsson: Det absolut tuffaste loppet under året

Det är närmare 35 grader i luften, 60 på asfalten och 75 i cockpit. Lägg därtill en luftfuktighet på närmare 90 procent.

Malaysias GP är ett varmt helvete – som kan drabbas av skyfall.

– Detta är det absolut tuffaste loppet under hela året, säger Marcus Ericsson.

Han tog Sveriges första VM-poäng på mer än 25 år när han körde in som åtta i VM-premiären för två veckor sedan.

Det var i Australien. Nu har han rest via Thailand till Malaysia där säsongens andra F1-lopp avgörs i morgon och där möter han säsongens absolut tuffaste förhållanden.

– Man måste vara i en perfekt fysisk form. Jag har arbetat hårt med fysiken under vintern och är övertygad om att jag är i så bra form jag bara kan vara, säger svensken som kör för Sauber.

– Jag har även tränat i Thailand under en vecka för att acklimatisera mig.

35 grader i luften

Tävlingen är känd för att vara ett helvete, för för­arna, bilarna och däcken. Prognoserna talar om en värme på 35 grader i luften, en luftfuktighet på 90 procent och en risk för skyfall.

”Enormt svårt”

I området kan monsunregn dra ihop sig på bara ett par minuter och det kan regna på en del av banan, medan det är torrt på en annan.

Under sin tid i Red Bull placerade Sebastian Vettel ut stallets medarbetare på olika delar av banan för att de skulle kunna rapportera när det började droppa, han menade att just i Malaysia var den mänskliga radarn snabbare än datorerna eftersom för­hållandena skiftar enormt snabbt.

– Det gör den här banan väldigt svår, säger Ericsson.

– Det kan vara extremt varmt och torrt, det kan vara skyfall på vissa håll, regn på andra och upp­torkande på ett tredje ställe på banan. Det brukar alltid vara mixade förhållanden.

Det kan vara närmare 75 grader i cockpit. Hur mår du innanför hjälmen?

– Det är alltid ett av de tuffaste racen på året och det är enormt svårt att hantera luftfuktigheten och värmen i cockpit. Man tappar lätt två kilo under ett lopp, det kan vara tre eller mer också.

Marcus Ericssons guide till Malaysias GP

– Själva banan i sig är snabb och väldigt ut­manande, men det är väder­förhållandena som gör den riktigt tuff. Den höga luft­fuktigheten och värmen gör det till en riktig utmaning för föraren, bilen och däcken.

– Den långa ingången till kurva elva, men även den långa ingången till kurva 14 är två nyckelställen på banan. Det är två svåra kurvor där man måste bromsa och svänga samtidigt, då är det lätt att göra ett misstag. Det är lätt att man bromsar på sig, låser upp innerhjulet och missar apex (bromspunkten). Då förstör du hela varvet. Som jag ser det är det de två svåraste ställena på hela banan.

– Ingången i kurva ett är ett av många bra omkörningsställen på banan. Det går även att köra om in i kurva fyra.

– Har du bra fart och ligger nära framförvarande bil går det även att köra om i kurva nio.

– Även ingången i kurva 15, som är banans sista kurva, är riktigt bra att köra om i.

Banguide:

Längd: 5,543 km (56 varv).

Kurvor: 10 höger, 5 vänster.

Kurvor under 100 km/tim: 4 (T1, T2, T9, T15).

Kurvor över 250 km/tim: 3 (T3, T12, T13).

Avstånd till första kurvan: 460 m.

Högsta fart utan DRS: 310 km/tim.

Genomsnittshastighet: 205 km/tim.

Vinnande strategi 2014: 3 depåstopp.

Flest segrar: Ferrari.

Följ ämnen i artikeln