Max Verstappen vinner – men vill han ta segern i Bahrain?

Publicerad 2023-03-05

Red Bull i topp 2022. Red Bull i topp 2023.

Men ge inte upp säsongen än.

De sex senaste säsongerna har föraren som vunnit premiären slutat tvåa i VM.

De två senaste årens världsmästare Max Verstappen var ohotad i Bahrain, hans kollega Sergio Perez kunde fylla på bakom honom. Ferrari gjorde ett tappert försök med en smart strategi, men den röda bilen var inte i närheten av Red Bull, den sliter däcken hårt och Charles Leclerc tvingades även bryta sedan hans motor lagt av. Fernando Alonso och Aston Martin var också uppe och jagade Red Bull, men efter att han haft kontakt med sin stallkollega Lance Stroll under inledningen av loppet hade han ingen möjlighet att nå någonting annat än den sista pallplatsen.

Samtidigt tror jag att Alonso är oerhört nöjd efter att han tagit sin 99:e pallplats i sitt första race för sitt nya team och 22 år efter det att han gjorde sin premiär i Formel 1. Han har hunnit fylla 41 år, vann två VM-titlar 2005 och 2006 och har sedan dess varit mästaren att välja fel team.

Red Bull leder historiens längsta F1-säsong

Det är just nu en enorm skillnad mellan Red Bull och dess utmanare Ferrari, Aston Martin och Mercedes. Men det betyder absolut inte att resten av säsongen kommer att se ut på det sättet. 2023 är den längsta säsongen någonsin i F1-historien med sina 23 lopp, sex av dem innehåller sprintrace vilket betyder att det är ytterligare 24 poäng att slåss om.

Dessutom står F1 aldrig stilla och trots ett budgettak kommer det att vara ett kraftigt utvecklingrace och där har Red Bull en nackdel. Stallet har, eftersom de vann konstruktörsmästerskapet 2023 och även fick en bestraffning för att de bröt mot budgettaket, mindre tid att testa sina uppdateringar i vindtunnel och datorn under året. Det kan verkligen påverka utgången av den här säsongen.

Aston Martin å andra sidan har betydligt mer tid att lägga på att utveckla bilen och det visar redan nu att det är ett stall att räkna med. Teamet har stora resurser och även en Alonso som fortfarande har en oerhörd längtan efter framgång. Ferrari har än så länge en bil som äter däck, men det finns potential och ju längre nya stallchefen Fred Vasseur får styra teamet tror i alla fall jag att det kommer att gå mot toppen. Mercedes Toto Wolff har varit tydlig med att stallet måste byta bilkoncept och han räknar med att det finns någonting annat att ställa på banan lagom till årets sjätte deltävling på Imola. Det är också ett team som var trea i fjol - och därmed har mer tid i vindtunneln till sitt förfogande.

F1 2023 - Red Bull har en nackdel

Så ge säsongen lite tid, det kommer att kunna svänga många gånger innan det är dags för en avslutning i Las Vegas och därefter Abu Dhabi i slutet av november.

Det känns positivt, precis som det faktum att Valtteri Bottas tar poäng för Alfa Romeo och Alexander Albon för Williams.

Något som däremot inte är lika roligt är att titta på ett klassiskt team som McLaren. Stallets förfall är blytungt. Oscar Piastri tvingades bryta sin debut och Lando Norris var inte i närheten av några poäng. Den andra snackisen var Alpine som inte visade någonting under testerna, men var nöjda med det och hävdade att det skulle komma mer till premiären.

Det gjorde det inte. Det blev två poäng för Pierre Gasly som klättrat från sista plats till plats nio, men Esteban Ocon fick bestraffning efter bestraffning sedan både han och teamet slarvat gång.

Max Verstappen vinner alltså premiären - men vill han det egentligen?

Sedan 2017 har alla förare som vunnit premiären slutat tvåa i VM.

Premiärförbannelsen i F1:

2017: Sebastian Vettel vann premiären - tvåa i VM efter Lewis Hamilton.

2018: Sebastian Vettel vann premiären - Lewis Hamilton vann VM före Vettel.

2019: Valtteri Bottas vann premiären - tvåa i VM efter Hamilton

2020: Bottas vann premiären - Hamilton vann VM före Bottas.

2021: Hamilton vann premiären - men var tvåa i VM efter Max Verstappen.

2022: Charles Leclerc vann premiären - han var tvåa i VM efter Verstappen