”Jag vill köra så mycket det går”

Felix Rosenqvist om att köra i flera olika serier – samtidigt

Publicerad 2017-06-09

I helgen körs nästa deltävling i Formula E. Då sätter sig Felix Rosenqvist i sin elbil för att jaga nya poäng på det gamla flygfältet utanför Berlin.

Ett mästerskap är inte nog för Felix Rosenqvist. Inte två h­eller.

Den svenske racerstjärnan har valt världen som arbetsplats.

– Jag vill köra så mycket det går, säger han.

För ett par veckor sedan tävlade han med Porsche i Sverige, därefter körde han Formula E i Monaco, Super Formula i Japan, för att i helgen köra Formula E i Tysklands huvudstad Berlin och därefter 24-timmars­loppet i Le Mans.

– Det är intensivt, men roligt, säger svensken som körde i fyra mästerskap redan förra året.

– Formula E är grunden och sedan fyller vi på med det jag hinner.

Formula E är det världs­omspännande mästerskapet för eldrivna bilar och där trivs svensken.

”Roligaste serien”

Hittills har tävlingen avgjorts inne i sex olika städer, men från och med nu är det två lopp ­under var och en av årets tre ­avslutande tävlingshelger. Det inleds med två lopp på ­Berlins gamla flygplats i helgen, sedan väntar New York och Mont­real.

– Jag tycker mycket om Formula E, det är den roligaste serie jag tävlat i. Det är intensivt, träningar och kval avgörs på en dag, racen körs inne i stora städer och det var självklart att skriva på för ett år till, säger Rosenqvist till Sportbladet.

”Har gått allt bättre”

– Nu blir det tre helger med dubbla race innan säsongen är över. Det har gått allt bättre för både teamet och mig, den första segern är nog inte så långt bort. Samtidigt är det bara sex lopp kvar, därför måste jag tänka på mästerskapet och inte ta för stora risker.

Formula E avgörs för tredje året, majoriteten av förarna har erfarenheter från F1 och banorna är specialbyggda för evenemanget. Serien är miljövänlig, men eftersom batteriet inte räcker ett helt lopp byter förarna bil i stället för däck. Dessutom är det tyst, Felix Rosenqvist hör bara växellådan och känner knappt några vibrationer från bilen när han kör.

– Det är en helt annan grej jämfört med allt som jag har kört tidigare, säger han.

– Detta är framtiden.

Följ ämnen i artikeln