Hårdare krav på F1-stallen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-17

Större press på teamen inför vintertester:
"När säsongen startat kan vi inte testa"

Säsongspremiären avgörs den 29 mars och finalen den 1 november.

Men redan nu startar F1-säsongen.

Och fansen får ett tydligt besked om vilka som kommer att regera.

Ny bil När Ferrari testar sina bilar i nästa vecka är det första chansen att jämföra sig mot de andra teamen. Här provkör Felipe Massa stallets nya bil – F60.

Årets säsong kommer inte att bli någon annan lik, regeländringar har förändrat bilarnas utseende, deras kapacitet och förutsättningarna för stallen.

Det gör att intresset för vintertesterna blir stort.

– I år är det extremt viktigt att vi startar med en bil som kan konkurrera, för när säsongen startat kan vi inte testa, säger Ferraris teamchef Stefano Domenicali enligt motorsporttotal.

Tidigare har teamen kunnat utveckla bilarna väldigt mycket under säsongen och det har i stort sett varit två helt olika bilar under inledningen respektive avslutningen av säsongen.

Extremt viktiga

Men testförbudet ställer till problem.

– Testerna i Portimão nästa vecka blir extremt viktiga. Det är vår första chans att jämföra oss med McLaren. Vi kan inte dra några slutsatser av fjolåret, utan detta blir den första och väldigt viktiga testet för oss att se hur vi ligger till.

På den portugisiska banan kommer förutom McLaren och Ferrari även Renault, Toyota, Red Bull och Williams att testa mellan den 19 och 22 januari, BMW däremot testar i spanska Valencia tisdag till och med torsdag.

Vid nästa testtillfälle i februari kommer Ferrari möta BMW och Toyota i Manama, Bahrain, medan resten av teamen möts i spanska Jerez.

Första bilen på plats

McLaren-Mercedes som vann förartiteln förra säsongen har inte tagit någon konstruktörstitel sedan 1998 och är laddade för att ta båda titlarna 2009. De presenterade årets MP4-24 i går och har redan den första bilen på plats i Portugal och för nionde gången är det Pedro de la Rosa som får äran att köra de första varven.

Men den bil som används under de första testerna och den som ska köra premiären i Melbourne om två månader kommer inte att ha mycket gemensamt.

– Vi är bara i början på en extremt lång och brant utvecklingskurva, säger McLarens chefsingenjör Pat Fry till motorsporttotal.

– Det är en viktig tid fram till säsongsstarten.

Arbetet med bilen började redan i september 2007 – och i veckan kommer de första svaren.

Följ ämnen i artikeln