Linderstam: Hoppas på en dag att minnas

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-06-06

GÖTEBORG. Vi vet att Thed Björk gärna smyger i toppen, men frågan är vad vi vågar hoppas på.

Sol, fest och åka av?

Det – och en dag att minnas.

Följ ämnen
Motorsport
Johan Linderstam.

Den regnade i Göteborg i går.

Det föll hundar, katter, hästar och allmän jävelskap, men det var också sol, orkanbyar, vindstilla och något mittemellan.

I dag är det stadslopp i Göteborg, och det enda man vet om vädret i den här stan är att man verkligen inte vet ett skit.

Då vet man mer om förväntningar. Man vill i alla fall tro att man gör det.

Ett stadslopp är ett stadslopp är ett stadslopp, och det innebär höga vallar, tajta kurvor, snabba chikaner, ett kval som sätter agendan för dagens utgång och dålig sikt. För förarna, alltså.

För publiken innebär det en närhet och kontakt med händelserna som är unik, och historien har redan skrivit ett kapitel om vilken fest som det här evenemanget kan skapa.

38 000 åskådare

Förra året rörde sig 38 000 par fötter innanför grindarna. Det var en hel del sol, breda leenden, hög fart, blöt fest och en tillställning som bara kan omnämnas som en succé.

I år?

Alla förutsättningar finns, men det beror på det där som de vise kallar nimbustratus, moln fyllda med vatten (och jävelskap).

Sade jag att det regnade i Göteborg i går?

Vi får bara hålla tummarna att det inte gör det i dag, och gårdagkvällens tendenser är sådana som vi får hänga upp vårt hopp på.

När solen väl presenterade sig spreds en kollektiv glädje bland publiken och förarna kapade både sekunder och tiondelar i ett torrt idealspår.

Det fanns en del att läsa där, information att analysera.

Rustad blir farlig

Några saker visste vi redan, som att framhjulsdrivna bilar har en fördel på en så tajt bana och att en Robert Dahlgren utan extravikt (i en framhjulsdriven bil) skulle skjuta iväg i toppen som en skållad råtta. Men oturen förföljer den mannen, eller så överarbetar han materialet, och när de i tisdags insåg att ännu ett motorbyte var tvunget så blev det återigen tio platsers straff i första loppet.

Ridå ner.

– Ja, vad ska man säga. Motorer är inte min grej, sade Robban och kostade på sig ett leende, och så är det ju, ibland är saker bara att konstatera med en axelryckning.

Men Tommy Rustad blir farlig, Roger Eriksson har möjligheten att överraska, Fredrik Ekblom har bantat 50 kilo (på bilen, alltså) och Tomas Engström testade en ny motor som var så bra att han valde att behålla den i lopp ett och ta tio platsers straff. Han har något på gång, räkna med det.

Annars?

Richard Göransson har lätt bil sedan svartflaggen senast, medan Thed Björk dras med 55 kilos extravikt och startar i uppförsbacke.

Men han lär väl återfinnas någonstans topp fem.

Har har liksom en tendens att göra det.

Följ ämnen i artikeln