Hela laget raderades på en sommar: ”En chock”

Publicerad 2022-12-16

Förra säsongen hade Sverige ett helt fartlag på herrsidan och framtiden såg ljus ut.

Nu är allt utraderat.

– Det ser väldigt mörkt ut. Det handlar om ett decennium innan man kan se ett lag på den nivån igen, säger långtidsskadade Felix Monsén, 28.

2015 gjorde svenska skidförbundet en jättesatsning på fartgrenarna. Runt 20 miljoner kronor skulle investeras och målet var medaljer på VM i Åre 2019.

Riktigt så blev det inte.

Sverige hade dock fyra herråkare på start i såväl störtlopp som super-G och Felix Monsén slog också till med en 16:e plats i störtloppet.

PLUS: Här är svenska kärleksparen på skidor

Tillsammans med Alexander Köll ("Speed swedes" som de kallade sig) har Monsén slagits för att Sverige ska bli en fartnation och förra året hade de blågula också ett helt fartlag för första gången på flera år. 

– Vi har gjort ett succéssivt arbete och byggt upp ett eget lag med fyra åkare. Vi har jobbat efter att vi ska vara en stornation och vi var stolta. Vi som jobbade i det gänget och de andra nationerna såg att det var något bra på gång, säger herrchefen Fredrik Kingstad.

”Kom som en chock”

Under fjolårets premiär i Lake Louise slog Monsén också till med personbästa när han slutade på 13:e plats i störtloppet. Det var Sveriges bästa placering i fartgrenarna sedan Hans Olssons sjätteplacering i Super G i mars 2011.

Felix Monsén och Alexander Köll.

Men mindre än tre veckor senare kraschade Monsén på träning och åkte på en svår knäskada. Så svår att den ser ut att hålla honom borta även denna säsong. 

– Det är mörker. Jag kom till den här insikten för inte speciellt länge sedan så det har varit några veckor då man har känt lite hopplöshet. Det var en stor skada och det fattade jag inte från början, sedan har det varit många bakslag på det, säger Monsén som tvingats till tre operationer. 

Under sommaren kom nästa dråpslag. Alexander Köll, 28, Olle Sundin, 24, och Johan Hagberg, 23, valde alla, av olika anledningar, att avsluta sina karriärer.

Plötsligt stod Sverige helt utan fartlag.

– Det går från att vara ett starkt lag till att vara en åkare som är på väg tillbaka från en svår skada så det ser ju väldigt mörkt ut. Det är så jäkla tråkigt. Men det visar också hur skört vårt landslag har varit. Men det är extremt att tre åkare i de olika åldrarna slutar på tre månader. Det kom lite som en chock, säger Monsén och fortsätter: 

– Jag är ganska säker på min egen kapacitet och vad jag kan uppnå på egen hand, men jag tror att för Sverige som fartnation så pratar vi inte år, utan det är nästan ett decennium innan man kan se ett lag på den nivån igen med så många åkare. 

Lagt satsningen på is

Fredrik Kingstad är inne på samma spår. Faktum är att Sveriges fartsatsning nu lagts på is.

– Det är risk att det är så (ett decennium) innan vi har så många som är igång. Vi har gått väldigt brett med både fart och storslalom och slalom, men nu känner vi att vi behöver återta mark på tekniksidan. Storslalom är grunden och därifrån får man koppla på fartåkning. Men vi gör ingen aktiv breddsatsning just nu. Det har lite att göra med klimatet också. Det är svårt att få till träningsmöjligheter och vi har inte möjlighet att ha konkurrenskraftiga åkare till tävlingarna i december, säger Kingstad och fortsätter: 

– Det är ett jobb vi behöver göra på längre sikt. Vi vill inte att vi ska sluta, det är viktigt att gymnasierna fortsätter med super G och till viss del störtlopp, men det är inget något vi har fokus på nu.

Sverige har aldrig haft någon tydlig fartkultur. Åkare som Patrik Järbyn, Hans Olsson, Douglas Hedin och Felix Monsén har kommit fram med några års mellanrum. Men när två yngre åkare nu har slutat blir glappet, och tomrummet, stort.

– För att åka fart krävs väldigt mycket av individen själv, att man hittar lösningar för att kunna åka och tävla så jag har svårt att se att vi ska kunna bygga något, det får man vara ärlig med att säga. Där får man som förbund kolla på hur man ska göra och då måste man jobba från yngre åkare och göra det mer tillgängligt att åka fart, säger Monsén.

”Måste se över hur man jobbar”

När tre åkare slutar på så kort tid är det lätt att undra vad som gått fel. Monsén lägger inte skulden för avhoppen på förbundet.

– Vårt fartlag fick de medel vi behövde för att göra resultat och vi hade väldigt kompetenta tränare och ledare. Fredrik Kingstad gjort ett grymt jobb med att ge oss det vi behöver, men jag tror att förbundet i det stora hela måste se över hur man jobbar gentemot skolor och juniorlag för det har inte varit bra när jag åkte heller.

Det enda ljuset i det svenska fartmörkret är att Sveriges bästa åkare inte har några planer på att ge upp.

– Det har absolut funnits sådana tankar. Men OS 2026 är det stora målet och jag kommer inte att sluta förrän dess. Jag är absolut inte redo att lägga av bara för att jag har en stor knäskada. Mycket tyder på att jag kommer kunna komma tillbaka hundra procent och då kör man, säger Monsén.

Laget som försvann.