Andersson: Nu har kritiken mot Brawn äntligen tystnat

Publicerad 2012-04-16

När Nico Rosberg körde över mållinjen stod en man i övre medelåldern och mös.

En tyngd föll från hans axlar och han log när han sa:

– Nu har vi påbörjat ett nytt äventyr.

Mannen med de tunna glasögonbågarna och en mycket nöjd uppsyn är naturligtvis Ross Brawn. Han som under många år kallades för F1-sportens superhjärna, men som de senaste två åren mest fått försvara det faktum att han anställde Michael Schumacher när Mercedes gjorde comeback i F1.

Brawns väg till Mercedes första seger har gått bland annat via Benetton där han vann två VM-titlar tillsammans med just Schumacher, via Ferrari där han var en av huvudpersonerna bakom dominansen under 2000-talet:s inledning och sedan till Brawn GP där han och Jenson Button vann titeln 2009.

Hos Mercedes, som tog över mästarteamet Brawn 2010, har det sedan gått betydligt tyngre. Brawn GP som till stor del bestod av resterna från Hondas fabriksteam var helt slutkört när Mercedes tog över och tyskarna började vandringen från botten.

Mercedes första seger sedan 1955

Men det är en vandring som Ross Brawn gjort tidigare och återigen har han hittat en lösning som ligger i gråzonen och som ger hans team vissa fördelar gentemot konkurrenterna. I Kina kunde stallet för första gången omsätta en bra startposition.

Alla de kritiker som inför loppet frågade när Mercedes bil skulle klappa igenom eftersom den anses vara för tuff mot däcken fick se sig rejält blåsta när Nico Rosberg tog hem sin första seger – och Mercedes första sedan 1955.

Kritiken har tystnat

– Jag har haft förmånen att uppleva många speciella dagar i mitt liv, men detta var något mycket speciellt, säger Brawn till motorsportmagazin.

– Nyckel är att däcken fungerar och det gjorde de. Lyckas vi med det nästa gång är jag övertygad om att vi kan ­vara med och slåss om segern, man vill alltid vinna.

Men har kritiken mot Brawn och hans val av Michael Schumacher tystnat? Ja.

Han hämtades tillbaka från pensionen för att hjälpa stallet att utveckla en vinnande bil. Det har han lyckats med.

Gäller att få ut max av däcken

Och han har som 43-åring tagit en plats i de två första startleden vid varje GP-start i år.

På söndag väntar nästa utmaning, Bahrain, där det plötsligt är betydligt varmare än i Kina och Mercedes – precis som alla andra – ställs inför nya svåra utmaningar när det gäller att få ut max av däcken.

Men varför oroa sig? Ross Brawn brukar veta vad han snackar om och nu säger han:

– Vi har påbörjat ett nytt äventyr.

Följ ämnen i artikeln